În cazul copiilor foarte mici recunoaşterea brand-urilor de alimente creşte foarte mult între 3 şi 4 ani şi este maximă pentru alimentele nesănătoase, spune un studiu irlandez recent. Recunoaşterea brand-urilor de alimente prezice ce va cere copilul mai târziu, spune autorul principal al studiului, Mimi Tatlow-Golden de la School of Psychology a University College Dublin.

Studiul a inclus 172 copii din Irlanda, în vârstă de 3 la 5 ani, un sfert din ei din nordul Irlandei unde reglementările de marketing diferă de cele din restul ţării. Puţin peste jumătate din copiii din studiu mergeau la şcoală în comunităţi dezavantajate.

Părinţii au completat chestionare cu date despre demografia familiei, obiceiurile alimentare şi timpul petrecut de copil la televizor singur şi împreună cu altcineva. Cercetătorii au evaluat o dată copiii la şcoală arătându-le logo-urile şi imagini ale produselor a nouă brand-uri de alimente, 4 din ele brand-uri sănătoase şi 5 mai puţin sănătoase, toate însă extrem de mediatizate în Irlanda.

Întâi cercetătorii au întrebat copiii dacă cunosc brand-ul arătându-le logo-ul, apoi dacă ştiu ce fel de mâncare este, apoi dacă pot potrivi logo-ul brand-ului cu imaginea corectă a produsului acelei firme. Scorurile copiilor au crescut la întrebările legate de brand de la vârsta de 3 spre cea de 5 ani, raportează autorii. În medie copiii au putut numi cam 3 brand-uri, au nominalizat cam jumătate din produsele brand-ului şi au potrivit corect logo-ul cu produsul în circa 2/3 din brand-uri. La toate vârstele copiii au recunoscut mai bine alimentele mai puţin sănătoase. Recunoaşterea alimentelor nesănătoase s-a corelat cel mai puternic cu cantitatea de alimente nesănătoase consumate de părinţii lor şi nu cu timpul petrecut la televizor sau cu nivelul de educaţie al mamei.

brand alimente sanatoase pentru copii

Nu putem conchide cu certitudine că marketing-ul nu funcţionează dar nu am căutat dincolo de televiziune”, spune Sandra Jones, director al Center for Health Initiatives la University of Wollongong din Australia. Unele din brand-urile sănătoase din studiu se refereau doar la un singur produs in timp ce brand-urile nesănătoase precum Cadbury, McDonalds sau Coca-Cola produc o gamă largă de produse. Şi acest lucru ar putea denatura rezultatele, spune dr. Jones, neimplicată în studiu.

Deşi obiceiurile alimentare ale părinţilor au fost cel mai important predictor a ceea ce a recunoscut copilul, marketing-ul afectează şi modul de alimentaţie al părinţilor, spune dr. Tatlow-Golden. În Irlanda alimentele sănătoase şi nesănătoase au parte de un timp egal de reclamă la televiziune, spune dânsa, dar există multe alte modalităţi de reclamă prin care copii sunt expuşi la brand-uri.

Ce văd copiii şi prietenii lor la şcoală sau ce văr pe stradă sau în rafturile magazinelor?” Grăsimile şi zahărul sunt irezistibile pentru gustul nostru şi chiar dacă expunerea alimentelor sănătoase şi a celor nesănătoase ar fi egală tot am avea explicaţie pentru ceea ce recunosc copiii. „Chiar şi în statele în care există unele reglementări cam 80% din alimentele cărora li se face reclamă sunt nesănătoase. La noi avem 50% dar se pare că nici asta nu este destul”, mai spune dr Tatlow-Golden.

Reclamele fac ca alimentele nesănătoase să pară copiilor ceva de dorit şi care îi va face fericiţi iar părinţii sfârşesc adesea limitând aceste alimente şi declarându-le „ameninţări” ceea ce poate avea un rol în conştientizarea copiilor despre locuri precum McDonalds, spune dr. Jones. „Când spunem că tot ceea ce au de făcut părinţii este să spună „nu” cred că simplificăm prea mult lucrurile. E foarte dificil să spui nu”. În timp ce nouă ne place să credem că relaţiile noastre cu brand-urile sunt logice de fapt aceste relaţii sunt foarte emoţionale iar marketing-ul prezent pretutindeni aşează fundaţia pentru această relaţie foarte devreme în viaţă. Părinţii au nevoie de mare putere dar trebuie, în orice caz, să fie avertizaţi de ce se întâmplă, mai spune dr. Jones. „Brand-urile gândesc că dacă îţi devin prieteni când ai 3 ani atunci sunteţi prieteni pe viaţă”

Traducere realizata de: BABY CARE SIBIU

 

Mai multe articole