Puterea exemplului da rezultate

Stii de ce fructele sunt bune pentru sanatate: contin vitamine, minerale, fibra, au proprietati antioxidante, nu ingrasa, te ajuta sa scapi de colesterol si te protejeaza de diferite forme de cancer si boli cardiovasculare. Dar cum poti sa ii explici unui copil toate aceste aspecte, astfel incat el sa le inteleaga?! Cum ii convingi sa manance zilnic fructe, si sa o faca din placere?! Ideal este sa le stabilim copiilor inca de timpuriu obieciuri alimentare corecte. Intr-adevar, este foarte greu sa ii inveti sa manance sanatos, avand in vedere cate tentatii sunt in jur, de bombardamentul cu reclame apetisante la TV.

Studiile pe aceasta tema au demonstrat ca, inainte de a le prezenta diverse teorii cu privire la consecintele negative ale unei diete incorecte, trebuie noi sa le furnizam modelul unei alimentatii sanatoase. Astfel, studiind 1.300 de familii, cercetatorii de la Children's Hospital's Weight Management Center au aratat ca, daca in dieta parintilor sunt incluse cu precadere fructele si legumele, atunci si copiii acestora vor accepta o dieta bazata pe astfel de alimente. „Parintii trebuie sa inceapa procesul de includere a fructelor si alimentelor in alimentatia copiilor cat mai devreme posibil. Chiar este bine ca acest stil alimentar sa fie inserat si in programa scolara", recomanda dr. Goutham Rao, expert in obezitate la copii in cadrul centrului respectiv.

Perseverenta este cheia succesului

decor cu fructeMancarea de la fast-food, chipsurile si alte alimente necorespunzatoare sunt responsabile pentru multe din problemele de sanatate la copii, printre care: lipsa de energie, oboseala, iritabilitate, stari de neliniste, de nervozitate, tulburari de somn, dureri de cap, senzatii de greata, constipatie, probleme de greutate, piele palida, lipsa de stralucire a parului, unghii fragile, cearcane s.a. De asemenea, copiii care nu consuma fructe sau consuma foarte rar sunt predispusi racelilor, infectiilor, au o incidenta crescuta la alergii si au o capacitate de concentrare mai redusa.

Perioada de dezvoltare intre 2 si 5 ani este considerata o perioada foarte critica in ceea ce priveste alimentatia copilului, deoarece acum isi dezvolta gusturile si preferintele, acum isi formeaza obiceiurile alimentare de baza. La inceput, este posibil sa intampini probleme cu el: sa scuipe fructul, sa se ascunda, sa planga, etc. Chiar daca refuza si chiar face crize de isterie, nu face concesii in favoarea alimentelor nesanatoase, pentru ca mai tarziu ai sa regreti. Incearca mai tarziu, eventual incearca sa abordezi o alta strategie, deoarece, cu cat va inainta in varsta cu atat mai greu iti va fi sa-i schimbi obieciurile alimentare.

In randurile urmatoare va prezentam cateva modalitati de a-i incuraja pe micuti sa urmeze un regim alimentar echilibrat astfel incat sa se bucure de fructe:

- Foarte important este modul de prezentare a fructelor. Fructele decojite, pregatite si aranjate frumos pe farfurie sunt mult mai atractive si mai usor de mancat decat cele nepregatite. Asa ca aranjeaza frumos diverse fructe pe farfurie si decoreaza-le cu crema, iaurt, gelatina, sau adauga in varf o lingura de frisca sau inghetata, posi sa faci desene cu fete zambitoare. Inventeaza si spunei povesti despre fructe si vitamine, cum lupta ele eroic impotriva microbilor si  a bolilor.

fructe sculptate frumos- Transforma mesele in familie intr-o rutina zilnica, servind bineinteles o varietate de alimente, inclusiv fructe.

- Adauga fructe uscate, precum stafide si smochine, la cerealele de la micul dejun.

- Ofera-le o budinca de fructe dupa masa de seara.

- Adauga in pachetul de pranz pentru scoala banane, mere, mango, pere.

- Lasa pe masa mereu un platou cu fructe, intr-unloc vizibil, este foarte posibil sa il tenteze si sa guste, poti sa pui in platou atat fructe uscate cat si fructe proaspete

- Creeaza un sandvis din fructe: pune intre doua bucati de pepene galben cateva capsuni si felii de kiwi, presarand si ciocolata. Pune-l pe prichindel sa te ajute.

- Prepara diverse prajituri, placinte, jeleuri, gemuri, lasandu-i chiar sa guste din fructe in fiecare stadiu al pregatirii.

- Serveste-le fructe inghetate: congeleaza capsuni, banane sau mango dupa ce in prealabil ai infipt un betisor in ele, asemenea unei acadele.

- Sucurile de fructe sunt si ele o alternativa sanatoasa. De asemenea, fructe precum portocala, marul, piersica sau caisa pot fi incluse in salate, sub forma de felii.

- Joacate cu ei folosind fructele pe post de eroi ce lupta cu inamicii microbi.

Invita-i si pe ei la asemenea creatii alimentare. Vei fi surprins(a) sa constati ca, participand, cei mici vor deveni mai atrasi de fructe iar consumul de fructe se va produce fara prea mare dificultate.

 

Mai multe articole