În Scoţia se nasc anual circa 4000 de copii. Copiii născuţi prematur pot avea dezavantaje pentru tot restul vieţii lor datorită înţelegerii deficitare ale nevoilor acestora, spun experţii. Cercetările pediatrilor au arătat că prematurii au risc mai mare de a avea dificultăţi la şcoală dar puţini profesori cunosc acest lucru. Umprul copiilor născuţi prematur este în creştere şi pentru că femeile tind să aibă copii la vârste mai avansate.

Cercetătorii spun că sistemul de educaţie ar trebui să se adapteze pentru a reflecta aceste schimbări. Ei cer ca vârsta de gestaţie a copiilor să fie trecută în foile de educaţie ca modalitate de avertizare asupra acestei probleme. „Ştim dintr-un studiu scoţian că cu cât un copil se naşte mai devreme cu atât mai mare este riscul său de a avea probleme la şcoală”, spune Dr Nashwa Matta, pediatru din Glasgow. „Dar aceşti copii pot fi totuşi isteţi şi problemele nu apar până ce nu sunt supraaglomeraţi în şcoala primară sau secundară”.

Dezavantaje prematuri

Copiii născuţi prematur au risc mai mare de a fi imaturi din punct de vedere emoţional, singuratici şi cu risc crescut de a fi batjocoriţi de alţi copii. Pot avea probleme vizuale, dificultăţi la matematică şi cu numerele. De asemenea, prematurii pot avea memorie deficitară, probleme de concentrare a atenţiei sau de îndeplinire a mai multor sarcini. Unii prematurii sunt dezvantajaţi şi de faptul că se nasc la sfârşitul anului şcolar pentru că astfel sunt trimişi la şcoală efectiv cu un an mai devreme.

copii nascuti prematur

Dacă s-ar fi născut la termen ar fi ajuns la şcoală în anul următor. „Cel mai simplu lucru pe care l-am putea face este să punem vârsta de gestaţie în formularele de intrare la şcoală”, spune Dr Matta. Atunci, când un profesor are un copil cu dificultăţi de atenţie, anumite teme sau memorie va şti că este născut prematur şi va putea găsi ceea ce e necesar pentru ca aceste deficite să nu se adâncească.

Findlay Masterton s-a născut cu 3 luni înainte de termen, Mama sa, Lorraine, e îngrijorată ca nu se va descurca la şcoală: „Are tulburări de comportament şi noi avem acasă un regim strict de a face lucrurile. Findlay face lucrurile puţin altfel decât un copil născut la termen şi mă tem că aceste diferenţe se vor vedea la şcoală, anul viitor. Nu există nimic statutat pentru şcoli ca ele să facă ceva pentru aceşti copii sau să le dea timp mai mult pentru teme. Şcoala recunoaşte problemele medicale dar nu şi prematuritatea. Nu iau suficient de serios în considerare această problemă.

Educational Institute of Scotland (EIS) a răspuns la întrebările legate de copiii care au nevoie de mai mult sprijin, purtătorul său de cuvând spune: "Profesorii şi alte persoane din sistemul educaţional care lucrează în şcoli sunt conştienţi de marea gamă de suport care este necesară uneori pentru ca copiii să beneficieze din plin de educaţia lor. Există o nevoie continuă de a investi resurse în şcoli iar profesorii şi ceilalţi profesionişti trebuie să aibă acces la o dezvoltare profesională continuă pentru ca să poată fi capabili de a asigura nevoile particulare ale tuturor copiilor”.

După Eleanor Bradford, BBC Scotland Health Correspondent

Traducere realizata de https://www.facebook.com/BabyCareSibiu
Sursa: http://www.bbc.com/news/uk-scotland-26452827

 

Mai multe articole