Cum stimulam dezvoltarea gandirii matematice la un copil mic?
Copiii sunt predispusi sa inteleaga numerele. Dar unele activitati educationale...
In cursul celui de al doilea an de viata, copilul dobandeste noi competente care ii permit sa vada lumea dintr-un alt unghi. Veti constata ca la aceasta varsta, incepe:
- Afectiv : sa se recunoasca intr-o oglinda sau intr-o poza
- Motricitate fina: sa intoarca paginile unei carti
- Motricitate globala: sa impinga si sa traga jucarii in mers
- Intelectual: sa puna degetul pe un lucru pentru a vi-l arata
- Social: sa dea dovada de umor
Dezvoltarea afectiva inseamna ca bebelusul manifesta mai multe emotii, de la tristete la bucurie, si invata sa si le controleze. Aceasta abilitate ajuta la construirea stimei de sine si duce la dezvoltarea unor calitati mai profunde, cum ar fi simpatia, compasiunea, capacitatea de adaptare, asertivitate si empatie, precum si capacitatea de a infrunta viata.
- Se arata mult mai sigur, exploreaza, incearca noi experiente, si isi asuma riscuri atunci cand un adult de incredere il insoteste sau il asigura.
- Este deosebit de interesat de muzica, imaginile continute in carti, pesti care inoata intr-un acvariu...
- Se recunoaste intr-o oglinda sau o fotografie si devine o persoana cu drepturi depline.
- Ofera imbratisari si sarutari parintilor, altor persoane din mediul sau si animalelor de companie.
- Ii place sa monopolizeze atentia in jurul sau.
- Sa fie gelos atunci cand alti membrii ai familiei sale primesc atentie.
- Este usor suparat.
- Se arata posesiv cu jucariile sale si oamenii din anturajul sau.
Copilul tau are o personalitate unica, care se dezvolta in ritmul sau propriu. Dar va pot ajuta pentru a incuraja aceasta evolutie prin punerea in practica a unor activitati simple si jocuri pentru varsta lui. Aceasta abordare a fost conceputa pentru a se integra cu usurinta in rutina de zi cu zi. Adaptat la varsta actuala a copilului dumneavoastra, tabelul de mai jos ofera exemple de mici actiuni, benefice pentru dezvoltarea emotionala.
Atunci cand |
Bebelusul vostru |
Va incurajati bebelusul sa exploreze piese de mobilier sigure, cum ar fi un sifonier |
Exploreaza mediul sau inconjurator asa cum doreste |
Ii dati ocazia sa reuseasca, de exemplu jucand un joc pe care l-a ales el sau lasandu-l sa se incalte singur cu ghetutele |
Se simte din ce in ce mai competent si in masura sa ii influenteze pe ceilalti |
Atunci cand |
Bebelusul vostru |
Folositi povesti, cantece si jucarii pentru a vorbi despre ceea ce simte bebelusul vostru |
Reactioneaza la ceea ce vede si intelege prin aratare ce resimte el |
Il lasati sa se joace singur |
Invata sa stea singur pentru un moment scurt de timp |
Atunci cand |
Bebelusul vostru |
Va invatati copilu cuvinte simple care ii permit sa spuna cum se simte, cum ar fi ”sunt trist” sau „sunt obosit” |
Invata sa isi recunoasca sentimentele |
Il informati despre o schimbare in rutina sa si ca ii veti explica ce il asteapta |
Este mai pregatit sa se adapteze la schimbari si mai putin anxios |
Dezvoltarea motricitatii fine inseamna ca bebelusul isi foloseste anumiti muschi mici de la degete si maini pentru a face miscari precise si pentru a ajunge sa apuce si sa manipuleze obiecte mici.
- Sa ii dea un obiect persoanei care ii cere verbal sau printr-un gest.
- Sa ia si sa manance cu degetele, struguri, cereale sau biscuiti.
- Sa rastoarne cutiile pentru a intinde continutul.
- Sa insereze piese intr-o tabla perforata.
- Sa intoarca paginile unei carti.
- Sa faca turnuri din 3 cuburi, sau chiar mai multe.
- Sa mazgaleasca cu un creion mare.
- Sa manance singur cu lingura si furculita.
- Sa arunce o minge.
- Sa deblocheze, sa desurubeze, sa deschida si sa demonteze obiecte.
- Sa framanta, sa presare si sa netezeasca.
- Sa deseneze linii simple pe o foaie de hartie.
Iata un tabel adaptat la varsta actuala a copilului dumneavoastra, care va ofera exemple de mici actiuni, benefice pentru dezvoltarea abilitatilor motrice fine.
Atunci cand |
Bebelusul vostru |
Ii permiteti copilului sa isi manace manacarica cu degetelele |
Devine mai autonom si mai increzator, si se simte puternic de ceea ce poate face acum |
Va petreceti timpul cu el pentru a-i citi dintr-o carte cu imagini |
Isi foloseste muschii mici de la degete pentru a intoarce pagina |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Ii dati copilului vostru caserole de plastic pe care le poate suprapune si insera una in alta |
Incearca sa inteleaga cum se imbina lucrurile |
Ii oferiti creioane groase si hartie |
Isi exerseaza mazgalitul. Vede motivele si culorile care rezulta |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Ii dati copilului castroane si capace si il incurajati sa le gaseasca pe cele care sunt impreuna |
Adora sa faca zgomot cu aceste articole si invata sa evalueze marimea obiectelor |
Il ajutati sa faca un puzzel simplu, compus din 1 sau 2 piese mari |
Invata cum se imbina lucrurile si isi exerseaza noile abilitati de motricitate |
Odata cu dezvoltarea motricitatii globale, bebelusul vostru dezvolta sentimentul de echilibru si isi foloseste muschii mari, care ii permit sa controleze anumite activitati fizice. In cursul anului urmator, copilul isi va dezvolta abilitatile motrice globale prin dobandirea diferitelor obiceiuri, cum ar fi asezatul, urcatul, mersul pe jos, alergatul, alpinism, saritul si tot ceea ce corpul lui poate face si ce ii place in general.
- Merge singur.
- Urca scari daca este ajutat sau tinandu-se pe picioarele lui
- Impinge sau trage jucarii in timp ce merge pe jos.
- Se apleaca pentru a ridica un obiect fara a-si pierde echilibrul.
- Se urca singur pe scaune, canapele sau mese si se da jos din patutul lui, din scaunul sau inalt si din carucior.
- Sa coboare scarile tinandu-se de balustrada si punand ambele picioare pe fiecare treapta.
- Sa incerce sa loveasca cu piciorul o minge.
- Sa ii placa sa isi plimbe jucariile.
- Sa ii placa sa mearga, dar mai si cade si se mai accidenteaza de obiecte.
- Sa mearga inapoi.
In tabelul de mai jos puteti gasi activitati care sa ajute la dezvoltarea motricitatii globale a bebelusului vostru. Aceste exercitii sunt adaptate varstei copilului, dar trebuie sa aveti in vedere faptul ca fiecare se dezvolta in ritmul sau.
Atunci cand |
Copilul vostru |
Ramaneti aproape de copil si ii supravegheati jocurile in parc |
Poate sa exploreze locurile in deplina siguranta si sa isi exerseze noile abilitati de motricitate |
Va amenajati casa pentru a deveni sigura |
Poate sa se joace acolo in totala siguranta |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Va insotiti des copilul in parc sau pe terenul de joaca |
Profita de aceste ocazii pentru a-si exersa mersul, a urca, a sari si a fugi |
Cantati muzica sa si cantecele sale preferate si il incurajati si sa danseze |
Adora sa isi miste picioarele, corpul, bratele si capul pe ritmuri diferite |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Organizati o cursa cu obstacole intr-o camera pentru ca cel mic sa poata urca si sa treaca printr-o cutie, pe sub un scaun, pe sub un covor |
Invata sa isi miste corpul in spatiu |
Ii oferiti mingii de diferite marimi |
Poate sa le compare greutatile si sa invete sa le tina pe amandoua (intr-o mana sau in amandoua), sa le arunce si sa le faca sa se rostogoleasca pe jos |
Dezvoltarea intelectuala este capacitatea de a gandi in mod creativ si abstract, de a fi atent, pentru a rezolva probleme, a emite judecatati si de a dobandi in viata dorinta de cunoastere si invatare .
- Pune degetul pentru a va arata ceva.
- Intelege mai multe cuvinte decat spune, de exemplu, atunci cand il intrebam "unde este gura ta?" poate sa o arate cu degetul.
- Pronunta cuvantul "nu" corect, de multe ori miscanu-si capul de la stanga la dreapta.
- Stie sa spuna cel putin 5 cuvinte pentru a-si comunica nevoile si dorintele, sau pentru a exprima o idee. Spune, de exemplu: "papa!”
- Incearca sa cante cantece.
- Intelege ca lucrurile continua sa existe chiar si atunci cand el nu le vede.
- Arata ca distinge anumite culori si forme; de exemplu, baga cercuri si patrate in dreptul lor pe o tabla perforata.
- Intinde degetul spre ceva ce ii cerem sa gaseasca, atunci cand ii cerem, de exemplu, "Arata-mi...". " sau chiar " unde este... »
- Exploreaza intr-o noua modalitate lumea care-l inconjoara, incearca sa insereze obiecte in toate tipurile de gauri; se joaca in nisip: face amestecuri, umple recipientele, le rastoarna pentru a face forme, umple galetele sau cutii, le rastoarna si apoi le umple din nou.
- Memoreaza din ce in ce mai bine lucrurile; de exemplu, foloseste o surubelnita de jucarie la fel ca un adult pe care l-a vazut folosind una adevarata; Incearca sa bage o cheie in iala de la usa; Arata ca recunoaste anumite sunete, cum ar fi sunetul pasilor sau sunetul apei care curge in baie.
- Sa numeasca ceea ce vede intr-o carte cu poze.
- Sa imite strigatele de animale.
- Sa-si pronunte numele atunci cand vorbeste despre el.
- Sa urmareasca directive simple, fara sa fie insotite de gesturi, ca "Vino!", "Arata-mi...". » sau «Cauta...» ».
- Sa regrupeze obiecte similare, cum ar fi pantofi si ciorapi.
- Sa se joace imitand; de exemplu, dandu-i sa manace unei papusi, punand-o pe pat la culcare sau facandu-i baie.
- Foloseste pasta de modelat si pensula
Iata cateva activitati si jocuri pe care sa le faci cu bebelusul pentru imbunatatirea capacitatii sale rationale. Acestea sunt adaptate varstei sale, dar dumneavoastra trebuie sa le adaptati ritmului copilului.
Atunci cand |
Copilul vostru |
Cititi-i carti plastifiate si pe care sa va uitati la imagini cu el |
Este multumit sa isi petreaca timpul cu dumneavostra, sa asculte povesti simple si se uite sau sa arate imagini |
Profitati de baia sa pentru a numi parti ale corpului sau |
Invata sa faca diferenta intre diferitele parti ale corpului sau si intelege numele lor |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Va incitati copilu sa arate diferitele parti ale corpului sau atunci cand il imbracati, spunandu-i, de exemplu: „adidasii vin in picioare; unde sunt picioarele?” |
Exerseaza asocierea partilor corpului sau cu numele lor, si isi formeaza o imagine pozitiva despre el si despre corpul sau |
Il observati pentru a sti obiectele cu care ii place sa se joace |
Intreprinde jocuri sau lucruri care ii plac |
Atunci cand |
Bebelusul vostru |
Numiti obiectele pe care le-ati vazut intr-o carte cu copilul vostru si care se gasesc in casa voastra |
Asociaza obiectele reale cu cele cele pe care le-a vazut in doua dimensiuni pe hartie |
Ii oferiti o jucarie care se trage cu o sfoara si il incurajati sa o traga dupa el si sa observe ce urmeaza apoi |
Invata ca o actiune antreneaza o reactiune (legatura cauza - efect) |
Dezvoltarea sociala este capacitatea de a-si face prieteni si de ase intelege cu altii, de a munci in echipa si de a fi un bun lider. Toate aceste abilitati sunt bazate pe stima de sine, increderea si cooperarea cu ceilalti.
- Da dovada de umor.
- Se joaca mai bine singur; nu vrea sa isi imparta jucariile; Tipa " A mea! A mea! " sau se lupta cu un alt copil pentru a sti cine va putea sa se distreze cu jucarie ravnita.
- Ii place sa imite adultii care face anumite treburi, cum ar fi stersul prafului, spalatul podelelor, tunderea peluzei.
- Se opune puternic la limitele pe care i le impuneti.
- Va priveste atunci cand vorbiti sau cand va jucati impreuna.
- Sa colaboreze din cand in cand, dar uneori este lent cand raspunde solicitarilor sau face contrariul a ceea ce i se cere.
- Sa se joace langa un alt copil, dar nu cu el.
- Incearca sa se imbrace si sa se dezbrace singur; de exemplu, isi trage pantalonii sau isi arunca pantofii, mai ales cand refuza sa stea incaltat.
Iata cateva activitati si jocuri pe care sa le faci cu bebelusul pentru imbunatatirea capacitatii sale rationale. Acestea sunt adaptate varstei sale, dar dumneavoastra trebuie sa le adaptati ritmului copilului.
Atunci cand |
Copilul vostru |
Adoptati ritualuri pe care toti membrii familiei sa le respecte in momentul in care se spune la revedere |
Se simte fara griji, deoarece asta inseamna pentru el ca oamenii vor reveni |
Ii permiteti copilului sa participe la anumite treburi casnice, de exemplu curatarea unui cos cu rufe, aranjarea unor produse alimentare in dulapuri |
Este multumit sa imite treburile unui adult si devine mai autonom |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Ii dati adesea ocazia bebelusului vostru sa se joace cu copii de varsta lui |
Invata putin cate putin sa faca compromisurile gerute de viata in societate |
Il incitati sa se joace imitand dandu-i, de exemplu, papusi, un mic biberon, o patura, un patut sau un carucior |
Ii place sa recreeze gesturile familiare pe care le faceti pentru el |
Atunci cand |
Copilul vostru |
Va jucati cu copilul vostru si folositi o jucarie pentru a face un schim de rol |
Invata putin cate putin ce intelegem noi de la el cand se joaca cu altii |
Folositi cuvintele „da” si „nu” pentru a-i fixa limite clare si explicati-i motivele deciziei voastre, adoptand mereu o voce calda (ex: „nu,nu atinge, poti sa te lovesti”) |
Distinge putin cate putin ceea ce este acceptabil de ceea ce nu este |