indiferent de compozitia ei ( hormon, antihormon, etc.) care are ca scop distrugerea unui embrion, respectiv curmarea unei vieti insufletite, pentru ca sarcina nu este o "boala". (Dr. Christa Todea-Gross, Conferinta pro-life din Republica Moldova, Manastirea Hancu, octombrie 2007). Aici nu prevenim o boala, ci o viata. Cu totul altceva este cand distrugem celule canceroase sau un tesut nociv. Din acest motiv am realizat o alta clasificare a avortului, dar si a metodelor contraceptive si avortive. Astfel, am inlocuit termenul de „ medicamentos" cu cel „chimic".

 

Avortul hormonal insa nu este recunoscut de catre literatura de specialitate. Avortul chirurgical are o definitie mai precisa. Se intelege prin acest avort „terminarea sarcinii prin orice mijloace, inainte ca fatul sa fie suficient dezvoltat pentru a supravietui„. Pentru OMS ( Organizatia Mondiala a Sanatatii) aceasta limta este la 22 saptamani de sarcina, cu o greutate a fatului de 500 grame. in Romania aceasta limita este considerata la 28 saptamani de sarcina, cu o greutate a fatului de mai putin de 1000 grame. Putini insa sunt medicii care recunosc embrionul ca fiind om de la conceptie si astfel sa defineasca mai corect avortul. Astfel, Dr. Vasule Luca, medic ginecolog din Bucuresti afirma: "se intelege prin avort intreruperea intempestiva a sarcinii, spontana sau provocata, inainte ca produsul de conceptie sa se poata adapta conditiilor de viata extrauterina, pentru supravietuirea sa. Limita inferioara insa a varstei sarcinii corespunzatoare viabilitatii fetale este imprecisa (...). Nu exista discutie asupra momentului acestui intreruperi : la inceputul sarcinii sau in stadiile mai avansate. Inviolabilitatea embrionului uman este un principiu etern al tuturor tarilor avansate".

Pentru a intelege ce inseamna un avort hormonal, chimic si chirurgical este nevoie de explicarea tuturor stadiilor de dezvoltare embrionara si fetala, incepand de la conceptie pana la avort, precum si de cunoasterea momentului si a locului actiunii contraceptivelor.

a.) Fecundarea,
b.) Migrarea oului de la locul conceptiei in cavitatea uterina,
c.) Implantarea ( nidatia),
d.) Dezvoltarea embrionara ( pana la 3 luni de sarcina) ,
e.) Dezvoltarea fetala ( peste 3 luni de sarcina).

a.) Fecundarea : reprezinta fenomenul prin care spermatozoidul fuzioneaza cu ovulul matur, rezultand oul sau zigotul, inceputul unui nou individ. Ea are loc in prima treime externa a trompei uterine (ampula).
Conceptia propriu-zisa: amandoi pronuclei (masculin si feminin) cresc in marime, migreaza catre centrul oului, isi pierd membranele si isi pun pe linia ecuatoriala in comun seturile cromozomiale: 23(tatal) + 23 (mama). Din acest moment se formeaza o noua fiinta umana cu numar diploid de cromozomi (46), dar cu genoame diferite! Adica acest nucleu NU este identic nici cu cel al mamei, nici cu cel al tatalui, motiv pentru care nici o mama nu are dreptul sa-l considere „ doar al ei". Deci toate caracterele copilului sunt cuprinse in acest nou nucleu si in consecinta va fi un individ nou, unic, nerepetabil, care ar trebui sa aiba si un statut de persoana umana, dar legile noastre neaga acest lucru.

b.) Transportul oului (a embrionului ): acesta incepe sa migreze spre uter. Dupa aprox. 35-38 ore de la penetratia spermatozoidului in ovul, oul incepe sa se divida ducand la 2 celule, mitozele urmatoare succedandu-se rapid: la 45 de ore va avea 4 celule, la 66 de ore 8 celule iar la sfarsitul celei de a 3-a zi va avea 16 celule, cand este denumit morula si ajunge in cavitatea uterina. Fiecare celula din acest moment se numeste celula stem.

Celulele stem embrionare, prin definitie, „sunt acele celule embrionare provenite din primul stadiu al dezvoltarii umane. Un embrion aflat intre 3 si 5 zile contine celule stem angajate in crearea de diferite tesuturi si organe pentru viitorul fat". Trebuie specificat faptul ca celulele stem ale unui embrion vor da nastere oricarei celule, tesut, organ din corpul fatului.. spre deosebire de o celula obisnuita care se poate diviza si sa dea nastere la o noua celula, dar de acelasi tip, celulele stem sunt pluripotente, adica prin diviziune ele pot da nastere oricarui tip de celule din cele 220 de celule diferite existente in corpul uman. Celulele stem au si capacitatea de a se reinnoi, se pot autoreproduce de mai multe ori. Am dat aceasta explicatie pentru ca sa se inteleaga mai bine importanta celor 14 zile de preimplantare cand pot fi extrase aceste celule din embrion sau chiar facute experiente pe el, fara ca sa fie considerat acest lucru vatamarea sau distrugerea unei vieti de catre anumiti medici.

Trecerea oului prin trompa (3-4 zile) este favorizata de catre secretia hormonilor estrogeni care cresc peristaltismul, adica contractiile trompelor uterine si grabesc transportul oului spre uter. La transportul oului contribuie mult niste cili ai mucoasei trompelor precum si lichidul secretat la acest nivel, unele prostaglandine (hormoni), etc. In timpul trecerii prin trompa se hraneste prin schimburi nutritive de la acest nivel (glicogen care se descompune in aminoacizi si glucide).

Deplasarea oului prin trompa uterina: Morula: 16 celule. In cavitatea uterina, morula acumuleaza lichid , formandu-se o cavitate in interior, luand denumirea de blastocist care se divide in continuare, ajungand la peste 100 de celule si cu diametrul de 0,1 mm. In continuare blastocistul inoata inca cateva zile in uter, intr-un lichid secretat de catre mucoasa uterina si creste in continuare prin diviziuni continuie. De aceea afirma si renumitul embriolog Erich Blechschmidt ca „dezvoltarea embrionului este una continua, de la conceptie, care ramane de fapt si cel mai important moment."

Nota: Pana in acest moment acest embrion NU este considerat un COPIL, ci doar din momentul implantii, adica doar din momentul incuibaririi lui in uterul mamei, cand se formeaza placenta si incep schimburile nutritive prin vasele sanguine cu mama.

c.) Implantarea (Nidatia): Dupa 5-7 zile de la conceptie blastocistul incepe sa se implanteze in uter, necesitand aproximativ 7 zile pana la nidarea completa. Deci se scurg 10-14 zile (in medie 2 saptamani) de la fecundatie pana in acest moment cand embrionul, patruns practic in mucoasa uterina, incepe sa se hraneasca de la mama prin intermediul vaselor sanguine. Acest lucru se realizeaza datorita formarii placentei prin unirea unei parti a embrionului (trofoblast) cu mucoasa uterina a mamei. Este important de remarcat faptul ca aceasta unire comporta un fenomen unic, observat doar in aceasta situatie: nucleii a doua tesuturi diferite, respectiv a copilului si al mamei, impart aceeasi citoplasma fara a produce un rejet, cum se intampla la un transplant al unui tesut strain. Exista in mod paradoxal o toleranta imunologica a mamei fata de un tesut strain! In final se realizeaza un echilibru intre cele doua parti, se formeaza placenta care va fi invelisul embrionului prin care se va hrani de la mama dar care va avea si un rol de aparare.

d.) Dezvoltarea embrionara: Copilul poarta denumirea de embrion incepand cu momentul implantarii pana in luna a 3-a ( dupa unii autori pana in ziua 75 -a).

In saptamana a 3-a se formeaza placenta, dezvoltarea ei finalizandu-se abia la 3 luni. Placenta ( partea embrionara, respectiv corionul ), secreta un hormon care se elimina prin urina si care ne ajuta la detectarea timpurie a sarcinii. Asa zisul test de sarcina devine pozitiv datorita prezentei in urina al acestui hormon., numit HCG ( gonadotropina corionica ). Din ziua 14-15 apare linia „primitiva". Jaap van der Wal numeste aparitia liniei primitive "degetul lui Dumnezeu". Daca se priveste o inregistrare filmata a acestui eveniment, spune el, primul lucru care iti vine in minte este desenarea unei linii, cu degetul, pe nisip.

Acum, celulele embrionului se dispun pe 3 straturi ( ectoderm, mezoderm si endoderm) din care se vor forma viitoarele organe si intregul organism ( organogeneza).

In saptamana a 4-a: la sfarsitul acestei saptamani embrionul masoara cca. 4,5 mm. El are o forma arcuita (curba) si un cap mai dezvoltat in raport cu restul corpului. La o luna, embrionul este de 10.000 de ori mai mare decat oul fecundat si se dezvolta rapid in continuare. Inima pompeaza cantitati tot mai mari de sange prin sistemul circulator. Placenta formeaza o bariera unica ce permite ca sangele mamei sa ramana separat, dar in acelasi timp, permite hranei si oxigenului sa treaca prin ea la embrion. Acesta se scalda deja intr-o cavitate amniotica voluminoasaa. Forma umana devine clar vizibila.Apar primele organe de simt: ochii, urechea interna si gura. incep sa se formeze structurile care vor determina dezvoltarea muschilor si a oaselelor (in mod special vertebrele si coastele), a dermului si a cordoanelor nefrogene (din care ulterior se vor dezvolta rinichii).

In saptamana a 5-a: apar mugurii viitoarelor membre si a celor 5 degete de la maini. Ochii se inchid la culoare pe masura ce se produce pigmentarea. Incep sa se formeze emisferele cerebrale (telencefalul). Apar celulele olfactive care, infundandu-se in tesutul subiacent, determina formarea foselor nazale. Apare intestinul, ficatul si pancreasul care vor continua sa se dezvolte capatind o forma definitiva la sfarsitul saptamanii a 8-a.

In saptamana a 6-a: Incepind cu ziua a 40 a se pot deosebi si inregistra undele cerebrale cu ajutorul Electroencefalogramei (EEG). De acum creierul incepe sa coordoneze miscarea muschilor si a organelor. Din acest moment putem vorbi despre avortul legal, la cerere ( avortul chirurgical amintit mai sus) care se efectueaza din saptamana a 6-a si pana la 12 saptamani de sarcina, si cum poti sa omori o fiinta care are creier si gandeste?

In saptamana a 7-a: Embrionul incepe sa se miste spontan iar aceste miscari sunt vizibile cu ajutorul ecografului. La inceput miscarile nu au amplitudine dar, pe masura dezvoltarii sistemului muscular si osos, dar mai ales a sistemului nervos, el va incepe sa faca sarituri, sa-si duca manutele la gura sau sa-si prinda piciorusele, sa se rasuceasca. Mama va simti primele miscari abia in luna a patra (la cele care sunt la prima nastere) sau cel mai devreme la sfarsitul lunii a treia ( la cele care au mai nascut). Aceasta sensibilitate tardiva este datorata mai multor factori: in saptamanile 7-14 embrionul nu este destul de puternic pentru a efectua miscari ample, miscarile lui sunt amortizate de lichidul amniotic in care se scalda la fel ca un astronaut, datorita dimensiunilor sale reduse el nu preseaza inca asupra peretelui uterin a carui strat extern este acoperit cu o membrana senzitiva. Stratul intern al uterului nu este prevazut cu inervatii senzitive. Se formeaza maxilarele, iar radacinile celor 20 de dinti de lapte apar in gingii.

In saptamana a 8-a: incepand cu aceasta saptamana embrionul isi schimba denumirea, fiind numit pe viitor fat, cuvant care provine din latina si inseamna tanar sau copil. (Dupa unii autori - declaratii mai recente -, aceasta perioada intervine mai devreme, adica din saptamana a 7-a chiar, cand se termina organogeneza). Fatul masoara cca 2 cm si cantareste aproape 1 gram. Membrele au toate cele trei segmente (brat, antebrat, mana, coapsa, gamba, laba piciorului) iar degetele si articulatiile sunt bine individualizate. Acum toate organele interne exista. Inima bate de mai bine de o luna, stomacul produce sucuri gastrice si rinichii incep sa functioneze. Intestinul s-a diferentiat deja in partile sale succesive: esofag, stomac si intestin. Abdomenul are deja o forma rotunjita. Aparatul respirator se dezvolta intens si capata o structura arborescenta, de o parte si de alta a inimii. Aceasta a ajuns la forma sa externa definitiva si la compartimentarea in patru cavitati. Totusi circulatia sanguina va ramane intr-o forma primitiva pana la nastere pentru ca ea nu cuprinde decat marea circulatie. Mica circulatie, cea pulmonara, va deveni functionala doar la nastere. Pana atunci oxigenarea sangelui se va face prin placenta si nu prin plamani.

In saptamana a 9-a: Amprentele sunt deja evidente in piele. Fatul isi va putea indoi degetele in jurul unui obiect pus in palma lui. Fizionomia este clar umana: ochii inca foarte laterali si fara pleoape, nasul, urechile, gura, separate de fosele nazale prin valul palatin, limba, toate sunt la locul lor.

In saptamana a 10-a: Uterul se dubleaza in marime. Fatul se poate uita cu ochii intredeschisi, isi poate misca limba si poate inghiti, isi poate incrunta fruntea.

In saptamana a 11-a: Acum fatul are cam 4 cm, apare urinarea, miscarile muschilor devin mai coordonate, incep sa functioneze mugurii gustativi.

In saptamana a 12-a: Fatul are deja cca. 30 de grame, isi exerseaza musculatura, isi intoarce capul, isi indoaie degetele de la picioare, isi deschide si inchide gura, face sarituri, incearca sa stea in cap.

e.) Dezvoltarea fetală: durează de la 3 luni pană la nastere. ( vezi caseta video cu dezvoltarea embrionară).


autor: Asociatia Primul Pas, Iasi, Bd. T Vladimirescu Nr. 89, Bl. 89. Ap. 2 Parter

 

Jucarii pentru copii isteti

Jocul, jucariile si copiii - 7 avantaje ale acestor activitati distractive, dar si educative
Te-ai intrebat vreodata de ce e atat de important pentru copii sa se joace? De ce au nevoie de jucarii si activitati care sa ii relaxeze, care sa ii bucure si, bineinteles, care sa le ajute dezvoltarea? In valtoarea unei vieti prea haotice uneori tindem sa uitam cat de importanta e joaca pentru copiii nostri. Ca un fel de “reminder” in acest sens, iata cateva dintre avantajele activitatilor distractive, dar si educative in care trebuie implicati ...
Mai mult...
10 activitati distractive si educative, perfecte pentru interior
S-au inmultit deja zilele cu temperaturi scazute, asa ca nu ne mai putem juca atat de des in parc sau nu mai putem planifica o iesire la munte in fiecare week-end. Asta nu inseamna, insa, ca lasam ploaia si frigul sa ne strice distractia impreuna cu copilul nostru! Mai ales ca avem la indemana o multime de variante de activitati distractive si educative, perfecte pentru interior. Esti si tu in cautarea unor astfel de solutii “pentru vreme rea”? U...
Mai mult...
Jucării care dezvoltă limbajul copilului
Există o mulțime de modalităti prin care putem ajuta copiii în dezvoltarea abilităților de comunicare. Totuși, cele mai distractive și mai eficace s-au dovedit a fi jocurile adaptate vârstei lor si care vor oferi multiple posibilități de dezvoltare a creativității. Jucăriile alese corect angajează simțurile copilului, îi declanşează imaginația și îl incurajează să comunice. Știi și tu că orice activitate care presupune învățare, poate fi realizat...
Mai mult...

Mai multe articole