Maternitatea la Bosimani

In cadrul tribului Bosimanilor maternitatea aduce statutul si recunoasterea sociala a tinerei fete dupa ce a trecut prin calatoria pe care o implica sarcina si nasterea. Spre deosebire de atitudinea noastra in lumea occidentala unde femeilor li se administreaza calmante inca de la primele dureri ce apar in timpul travaliului, o femeie Kung este incurajata sa faca fata durerilor unei nasteri naturale in mod curajos si fara teama. Majoritatea femeilor nasc singure intr-o pozitie de ghemuire, la distanta de cateva sute de metri de locuinta lor, iar acest lucru este considerat normal, desi mamele care nasc pentru prima data pot avea un ajutor la indemana.

Sa aduci un copil pe lume este un cadou pentru trib iar tanara mama este invatata ca in functie de modul in care se simte si gandeste in timpul sarcinii depind travaliul si nasterea copilului. Unii membri ai tribului vor ajuta la treburile legate de mancare si copii, dar o femeie insarcinata este asteptata sa-si continue indatoririle sale obisnuite, cum ar fi mancare, curatenie, ingrijirea altor copii, toate fara sa se planga.

Aceste lucruri fac ca femeia sa ramana in forma si sanatoasa pe tot parcursul sarcinii si sa nasca mai usor - in aceasta comunitate nu se poate vorbi de lene sau de mancat in exces, o femeie insarcinata avand foarte rar o greutate mai mare iar copilul inca nenascut va creste atat cat sa fie de marimea potrivita pentru mama care ii va da nastere.

Traditii maternitatea la bosimani in Africa de Sud

Si in randul bosimanilor, nasterea de una singura poate fi o experienta inspaimantatoare pentru mamele aflate la prima nastere, iar multe fete tinere sunt incurajate sa urmareasca cum nasc alte femei, astfel incat sa inteleaga procesul nasterii si astfel sa-si infranga temerile. Chiar daca ele vorbesc uneori cu alte femei din comunitate in legatura cu temerile lor, cele mai multe fete vor accepta cu stoicism ca sarcina si nasterea fac parte din menirea lor.

Rata mortalitatii materne in randul tribului Kung a fost foarte scazuta la 0.4% in anii 1980, atunci cand s-au facut mai multe studii in randul poporului San, insa rata mortalitatii infantile este mai mare la fel cum este si pierderea unui copil sau tanar datorita bolilor.

Se pare ca femeile San taie cordonul ombilical cu dintii iar dupa nastere ingroapa placenta, inainte de a merge inapoi la asezamantul lor. Aceasta este datoria lor, sa returneze placenta, care nu mai este necesara, catre mama pamant. De asemenea, in aces mod se crede ca se conecteaza copilul cu teritoriul unui anumit grup de bosimani. Ingroparea placentei la poporul nomad vanator-culegator nu se face cu un ritual special, spre deosebire de grupul Bantu care este o grupare pastoral-agricola.

Nasterea in cadrul tribului Bantu

In cadrul tribului Bantu la nastere asista in mod traditional o femeie mai in varsta, cum ar fi o bunica sau un insotitor de nastere traditional. Dupa nastere, mama se retrage in coliba ei cu copilul pana cand se opreste sangerarea iar ingroparea placentei si cordonului are o mare importanta.

Locul ingroparii placentei sigileaza atasamentul persoanei de pamantul stramosesc si este un loc unde multi se vor intoarce atunci cand vor deveni adulti. Acest loc de inmormantare a placentei este un loc de conectare cu stramosii in vremuri de necaz, un loc de contemplare si in cele din urma un loc al mortii.

Momentul caderii ombilicului reprezinta un moment important deoarece prin acesta se intelege ca de acum nou-nascutul nu mai apartine doar mamei sale ci intregii comunitati.

In mod traditional un animal este injunghiat drept jertfa iar pielea animalului este data noului nascut ca imbracaminte de protectie sau drept rogojina de dormit. Toate culturile africane cred ca un copil nou a venit din lumea spiritelor cu daruri si talente. Ceremonia de numire este, prin urmare, de o importanta vitala, un moment de conectare a pruncului cu stramosii care i-au impartatit aceste talente si un moment de includere a nou- nascutului in comunitate.

O femeie Khoisan va cunoaste instinctiv atunci cand copilul are nevoie de a se urina sau de a face un scaun si va tine copilul departe de trupul ei astfel incat sa poata sa-si faca necesitatile. Ea este in armonie cu nevoia pruncului ei de caldura, apropiere, miscare, eliminare, foame si este capabila de a satisface nevoile copilului sau fara a recurge la eforturi sau instrumente complicate. Sanii ei sunt curati si laptele este steril, cu toate substantele nutritive necesare pentru cresterea copilului.

Interactiunea sociala este parte integranta a acestei initieri, astfel incat copilul invata ca pilonii sai de supravietuire si confort sunt cooperarea si comunicarea. De asemenea, pe masura ce incepe sa se miste, sa mearga si apoi sa alerge, el invata ca are un rol important de indeplinit in cadrul comunitatii, ca are anumite atributii si obligatii pe masura ce creste si devine adult.

ritual nastere in africa de sud

Copiii sunt continuarea vietii - comuniunea este esentiata pentru aceasta continuare, nu exista actiuni individuale si izolate in interiorul tribului. Copiii aduc tribului multa bucurie si buna dispozitie la adunarile din jurul focului sau atunci cand toata lumea mananca. Copiii invata de timpuriu ca prietenia si cooperarea sunt foarte apreciate. 

Cu siguranta putem invata cateva lucruri importante de despre sarcina si nastere si din traditiile altor culturi, chiar daca sunt triburi pe care noi le consideram primitive!

 

Mai multe articole