×

Eroare

[OSYouTube] Alledia framework not found

S-ar putea sa va ganditi ca grasimile nu va fac bine. Dar exista un tip, cunoscut ca acizi grasi omega 3, din care ar trebui sa va straduiti sa mancati mai mult. Gasiti in special in peste, acizii grasi omega 3 – un nume colectiv dat unui grup de grasimi polinesaturate care include acizii cu nume aproape de nepronuntat ca eicosapentaenoic, docosahexaenoic si alfa-linoleic – joaca un rol cheie in multe dintre mecanismele din organism, de la controlarea coagularii sangelui si a tensiunii arteriale pana la reducerea inflamatiilor.

La ce ajuta acizii grasi omega 3?

- Artrita

- Astm bronsic

- Boala inflamatorie a colonului

- Bursita si tendinita

- Depresie

- Eczema

- Guta

- Hipertensiune arteriala

- Hipercolesterolemie

- Palpitatii

- Piele uscata

- Probleme de memorie

- Probleme menstruale

- Probleme ale prostatei

- Probleme ale unghiilor

- Psoriazis

- Riduri

- Urticarie

Oamenii de stiinta au inceput sa cerceteze acizii grasi omega 3 atunci cand au observat ca triburile de inuiti (eschimosi) sufereau foarte rar de poliartrita reumatoida sau afectiuni cardiace, chiar daca dieta lor era alcatuita din peste, carne de foca si ulei de balena. Toate acestea sunt bogate in acizi grasi omega 3, asa ca nu le-a luat mult sa isi dea seama ca aceasta categorie de acizi este esentiala pentru o stare de sanatate buna.

Reduceti riscul aparitiei bolilor cardiace.

acizii grasi omega 3Bolile cardiace sunt principala cauza de deces in foarte multe tari. Majoritatea infarctelor de miocard apar atunci cand cheagurile de sange blocheaza arterele coronare care furnizeza sange si oxigen inimii. Foarte multe studii au aratat ca o dieta bogata in acizi grasi omega 3 poate reduce riscul aparitiei infarctului miocardic si al accidentului cerebral. Cum ajuta, de fapt, acizii acestia?

- Scad tensiune arteriala prin inhibarea productiei de prostaglandine, leucotriene si tromboxan – substante din organism care determina constrictia vaselor.

- Scad abilitatea plachetelor sanguine de a se aduna si a se forma cheaguri.

- Reduc nivelul trigliceridelor, grasimi din sange inrudite cu colesterolul, care au fost asociate cu bolile cardiace.

- Reduc inflamatia arterelor si par a accelera ritmul de pompare a inimii.

Acizii grasi omega 3 joaca in mod sigur un rol important in prevenire. Exista de asemenea dovezi ca ei reprezinta o optiune importanta de tratament pentru cei care sufera deja de afectiuni cardiace. Atunci cand sunt luati in cantitati mari, ei ajuta la prevenirea restenozarii, reblocarea arterelor, care apare dupa ce un pacient a fost supus unei interventii de angioplastie pentru a i se debloca un vas de sange.

Daca deja aveti o afectiune cardiaca sau vreti sa evitati o astfel de boala, medicii va recomanda sa consumati peste gras, care este bogat in acizi grasi omega 3. Printre aceste soiuri de peste se numara somonul, macroul si tonul (dar nu la conserva, deoarece acizii grasi sunt distrusi prin procesare), sardine proaspete sau conservate si sardele.

The Food Standards Agency (FSA) a publicat de curand un indrumar cu recomandari privind consumul de peste gras: pana la de 4 ori pe saptamana pentru barbati si femei trecute de varsta fertila; pentru fete si femei aflata la varsta fertila limita este de doua portii pe saptamana. Este demn de retinut sa FSA recomanda ca femeile insarcinate si copiii cu varsta de sub 16 sa evite consumul de marlin, rechin si peste-spada, deoarece in grasimea acestor pesti rapitori se pot acumula substante poluante din apa.

In cazul in care nu va place pestele, luati capsule cu ulei de peste.

Uleiurile tin la distanta durerile de oase si de articulatii

Pentru sanatatea articulatiilor, luati in considerare acizii grasi omega 3, deoarece acestia inhiba efectele inflamatorii ale unor substante chimice cum sunt: prostagrandinele, reprezinta o alegere excelenta pentru persoanele care sufera de dureri si rigidinate articulare cauzate poliartrita reumatoida. De fapt, aceste uleiuri actioneaza atat de bine, incat persoanele dependente de aspirina sau alte analgezice antiinflamatorii sunt adeseori in masura sa scada dozele odata ce au inceput sa ia suplimente de ulei de peste

Se pare ca ceea ce face bine articulatiilor este bun si pentru oase, mai ales pentru femeile aflate in postmenopauza, care fie ca au osteoporoza, fie ca prezinta riscul de a se imbolnavi de aceasta boala caracterizata prin rarefierea oaselor. Intr-un studiu de mica intindere s-a descoperit ca persoanele care au luat acizi grasi omega 3 timp de 18 luni au oase mai dense si au suferit mai putine fracturi decat cele care nu au luat omega 3.

O multime de alte utilizari

Rezultatele cercetarilor demonstreaza ca acizii grasi omega 3 ajuta, de asemenea, la:

- Reducerea durerilor intestinale. Un studiu facut pe o perioada de un an de zile asupra unor persoane suferinde de boala lui Crohn, o forma dureroasa de inflamare a intestinelor, a slabit ca 69 % in subiectii care au luat suplimente de acizi grasi au scapat de simptome, in comparatie cu aproap 28 % din cei care nu au luat aceste suplimente.

- Imbunatatirea sanatatii mintale. Unii oameni de stiinta banuiesc ca sporirea numarului de depresii in SUA se datoreaza, in parte, si scaderii consumului de peste. Nivelurile scazute de acizi grasi omega-3 pot determina deteliorarea membranelor celulare si reducerea anumitor neutrnsmitatori la nivelul creierului. Atunci cand oamenii de stiinta au tinut sub observatie 44 de persoane cu tulburare bipolara (sau depresie maniacala), au descoperit ca aproape 2 persoane din 3 au prezentat ameliorarea daca au luat ulei de peste.

- Mentinerea sub control a lupusului ritematos diseminat. Se pare ca aceasta boala autoimuna grava se amelioreaza intru catva in cazul persoanelor care iau suplimente de ulei de petse, datorita probabil faptului ca acizii grasi omega-3 reduc inflamatiile si impidica sistemul imunitar sa reactioneze exagerat;

- Calmarea durerilor menstruale. In general, femeile care iau acizii grasi omega-3 prezinta mai putine dureri in timpul ciclului menstrual, datorita, probabil, faptului ca suplimentele de acizi grasi pot scadea nivelul de prostaglandine, substante chimice care accentueaza durerile si discomfortul cauzate de ciclul menstrual.

Previn cancerul. Exista unele date preliminare care arata ca uleiurile de peste pot ajuta la prevenirea cancerului de san si a celui de colon.

Realitati despre uleiul de peste

-  Acizii grasi omega-3 din alte surse decat pestele nu furnizeaza acelasi beneficii ca aceia care se gasesc in uleiul de peste sau de ficat de cod.

-  Pastrati suplimenetele de ulei de peste la frigider, pentru a preveni rancezirea lor.

-  De obicei, doza zilnica recomandata este de 3000 – 5000 mg. Puteti evita efectele adverse obisnuite – balonare, flatulente, diaree sau un usor miros corporal de peste – impartind in doua sau trei doze mai mici aceasta cantitate si luand-o de-a lungul intregii zile sau puteti congela pilulele si le puteti servi apoi amestecate cu mancare, sau incerca si alte tipuri.

- Unii specialisti care folosesc remedii naturiste sunt de parere ca acizii grasi omega 3 din uleiurile de peste trebuie administrati in timpul verii, in timp ce uleiul din ficat de cod se administreaza iarna, deoarece acesta este bogat in vitamina D (in timpul verii, obtinem destula vitamina D prin expunere la soare). Uleiul din ficat de cod prezinta avantajul ca o doza zilnica de doua lingurite (10 ml) echivaleaza cu aproape 15 capsule de ulei de peste. (Atentie. Femeile insarcinate nu trebuie sa ia ulei din ficat de cod, deoarece este foarte bogat in vitamina A).

- Uleiul de peste luat in exces poate influenta coagularea sangelui: nu luati mai mult de 6000 de mg zilnic. (Atentie! Daca luati pentru fluidificarea sangelui, cum ar fi aspirina sau aveti probleme de coagularea sangelui, intrebati medicul inainte de a consuma suplimente de ulei de peste. Daca suferiti de diabet zaharat, limitai ratia de ulei de peste la 2.000 mg zilnic deoarece o doza mai mare ar putea duce la cresterea glicemiei. Nu luati ulei de peste daca sunteti alergica la peste)

 

Articol de Antoneta Barbu

 

Mai multe articole