Vitamina C este cunoscuta si sub denumirea acid ascorbic este una dintre cele mai cunoscute vitamine. Denumirea ei provine de la capacitatea sa de a preveni si de a vindeca scorbutul, afectiune ce a afectat multi oameni in special marinarii.

Vitamina C este hidrosolubila, oxidabila, nu este rezistenta la caldura si la razele ultraviolete. Organismul uman si-a pierdut capacitatea de a o sintetiza (majoritatea animalelor inca o pot sintetiza), de aceea rezerva de vitamina C trebuie reinnoita permanent, in special prin alimentatie sau prin administrarea de suplimente alimentare ce contin vitamina C.

Rolul Vitamina C in organism

- Vitamina C este necesara la producerea de colagen in tesutul conjunctiv. Aceste fibre se regasesc in intreg organismul, avand rolul de a oferi o structura flexibila si in acelasi timp stabila. In unele tesuturi precum pielea (produsele cosmetice cu colagen), membranele mucoase, dintii si oasele gasim un continut mai ridicat de colagen.

- Vitamina C fiind un antioxidant ajuta la neutralizarea radicalilor liberi;

- Vitamina C are un rol important in formarea osaturii si dentinei;

- Vitamina C ajuta si ea in combaterea starii de anxietate, oboseala, stres.

- Vitamina C participa in metabolizarea anumitor aminoacizi, a acidului folic si a glucozei;

- Vitamina C participa la producerea glucocorticosteroizilor si a anumitor neurotransmitatori;

- Vitamina C are si actiune antiinfectioasa, contribuind la formarea anticorpilor si interferonilor, avand ca efect reducerea duratei racelilor si lupta impotriva agresiunii bacteriene;

- sunt studii in care se sugereaza ca protejeaza contra posibilei aparitii a cancerului, franand formarea nitrosaminelor, agenti cancerigeni care se constituie in timpul asimilarii aminoacizilor – in stomac;

- Vitamina C este implicata in functionarea corecta a glandelor suprarenale, ce asigura protectia impotriva stresului si infectiilor. In cazul unui deficit de vitamina C, suprarenalele nu pot produce in cantitatile necesare hormoni importanti precum adrenalina si cortizolul. In lipsa acestor hormoni, capacitatea organismului de adaptare si raspuns la stres este perturbat, iar rezistenta la efort intelectual si fizic se reduce.

- sa constatat ca, consumul de Vitamina C are o actiune antihistaminica eficace in tratarea alergiilor si benefica pentru victimele astmului;

- Vitamina C are actiune laxativa;

vitaminac- revigoreaza vasele sangvine, prevenind astfel tulburarile cardiovasculare si determinand reducerea crizelor de emfizem la fumatori; unii medici prescriu pacientilor cantitati mari de vitamina C – pana la 1000 mg/zi – pentru scaderea nivelului colesterolului;

- ajuta la absorbtia fierului;

- Vitamina C este necesara la sinteza dopaminei, noradrenalinei si adrenalinei in sistemul nervos sau in glandele suprarenale.

- Vitamina C este de asemenea necesara la sintetizarea carnitinei, care este importanta in transferul energiei la mitocondriile celulelor.

- Tesuturile umane ce contin cea mai mare cantitate de vitamina C (de peste 100 de ori fata de nivelul din plasma sangvina), sunt glandele suprarenale, glanda pituitara, timusul, corpus luteum si retina.

- Creierul, splina, plamanul, testiculul, nodul limfatic, ficatul, pancreasul, tiroida, mucoasa intestinului subtire, leucocita, rinichiul si glandele salivare au o concentratie de vitamina C de la 10 pana la 50 de ori mai mare decat in plasma.

Nici un organ nu face rezerve de Vitamina C ca functie principala a sa, asa ca organismul ramane foarte repede fara aceasta substanta daca nu exista un aport continuu care sa fie absorbit prin sistemul digestiv. Eventual, se poate ajunge pana la deces in cazul in care deficienta este neglijata.

Care este necesarul de vitamina C?

In cazul copiilor este necesara o cantitate de 35–60 mg/zi, la adolescentii si adultii, doza este de 60–100 mg, iar femeile insarcinate au nevoie de o doza mai mare, de 130 mg/zi, iar cele care alapteaza, de 170 mg de vitamina C zilnic. Fumatorii, datorita efectului negativ pe care il are tutunul au nevoie de o doza de cel putin 120 mg de vitamina C in fiecare zi. Exista specialisti care recomanda si alte cantitati.

Sunt anumiti specialisti, precum dr. Linus Pauling, detinator al unui Premiu Nobel (a trait 93 de ani) care sustin ca ar fi buna o doza mult mai mare, minimum 1500–4000 mg/zi. El insusi a folosit aceasta cantitate de vitamina C zilnic.

Suplimente cu Vitamina C

Pe langa cantitatea de vitamine din alimente, uneori este nevoie sa suplimentam si cu diferite suplimente alimentare cu vitamina C, putem alege un complex de vitamine, sau un supliment  in care vitamina C este preponderenta. Atunci cand alegem un astfel de supliment ar fi indicat sa alegem acele suplimente ce au vitamine din surse naturale, de exemplu compania Calivita comercializeaza mai multe suplimente alimentare cu vitamina C obtinuta din surse naturale, poate cel mai interesant supliment este  Vitamina C lichida, sub forma de sirop, ce poate fi administrata mult mai usor acelor persoane ce nu pot ingiti pilule, si mai ales copiilor. Sau varianta de pilule ce contin diferite doze, precum C 500 (500mg vit. C), C 100 (1.000 mg vit. C), C 300 Plus cu bioflavonoide (300 mg vit C, macese si bioflabonoide), C plus Flavonoid (75 mg vit C, 100 mg bioflavonoide si 100 mg
macese). Alege cel  mai potrivit supliment.

Efectele deficitului de vitamina C

Chiar daca alimenatatia umana este in general bogata in Vitamina C, totusi existe destul de multe persoane care au deficit de Vitamina C. Acest deficit se datoreaza in general fie din o asimilare necorespunzatoare, o pierdere excesiva de vitamina C sau o crestere a necesitatilor organismului de vitamina c (boala, efort mare, fumatori, etc). Cei mai predispusi la carente de vitamina C sunt persoanele varstnice, alcoolicii si fumatorii.

O deficienta de vitamina C cauzeaza scorbut care se manifesta prin pierderea dintilor, hemoree, invinetiri, incapacitatea de a lupta impotriva infectiilor, anemie slaba si sangerari. Daca nu este tratat, scorbutul este fatal.

Bebelusii, ce sunt alaptati de mame ce au deficit de vitamina C sau cei hraniti cu formule de lapte praf, pot suferi de hipovitaminoza.

Supradoza de vitamina C?

Deoarece este o vitamina hidrosolubila, spre deosebire de vitaminele liposolubile, supra dozarea de Vitamina C nu produce intoxicatii si nu afecteaza organismul, deoarece excesul se elimina prin urina. Pana acum nu se cunosc cazuri de intoxicare cu vitamina C. Totusi este posibil, ca in unele cazuri (rar) ca excesul de vitamina C sa impiedice eliminarea urinei, sa provoace arsuri gastrice, diaree, iar excesul in mod continuu e posibil sa determina formarea pietrelor la rinichi si bila, insa administrarea de magneziuvitamina B6 si cantitati suficiente de apa baute zilnic pot indeparta acest risc.  Supradoza de vitamina C poate distruge vitamina B12, reducand eficienta anticoagulantelor, pierderea calciului, cauzand diaree si sangerari nazale.

Nu trebuie administrate cantitati mari de Vitamina C persoanelor care sufera de hemocromatoza (acumularea fierului in tesuturi) sau de insuficienta renala. Vitamina C este contraindicata bolnavilor de cancer supusi chimioterapiei sau tratamentelor cu radiatii.

Alimente bogate in vitamina C

Cel mai la indemana si cel mai usor mod de a asimila vitamina C este sa consumi mai multe portocale, lamai si grapefrut. Aproximativ 150 de mililitri de suc de portocale pe zi, contine doza zilnica de vitamina C.

Cele mai bogate alimente in vitamina C sunt: varza, ardeiul gras, patrunjelul, broccoli, conopida, capsunile, papaia, lamaia, citrice, afine, mure, zmeura, legume de culoare verde, rosii, conopida, cartofi si ardei iuti.

 

Mai multe articole