Somnul este indispensabil pentru viata si sanatate. Nou-nascutii au nevoie de 18-20 de ore de somn zilnic, in timp ce la adulti durata si calitatea somnului pot varia semnificativ, in functie de varsta si circumstante. Somnul poate fi influentat de mai multi factori, de exemplu de factorii mentali, de programul variabil de lucru, de varsta, alimentatie, de anumite situatii sau de administrarea unor medicamente. In orice caz, este general valabil faptul ca lipsa de somn deterioreaza semnificativ calitatea perioadei de veghe, ceea ce poate afecta eficienta persoanei la locul de munca, precum si viata emotionala si de familie.

Somnul are doua faze principale: una acom­paniata de asa-numita miscare rapida a ochilor (REM) si una fara aceasta (faza non-REM), care este compusa, la randul ei, din alte patru faze. In decursul unui somn normal, tre­cem prin aceste patru faze de aproximativ 5-6 ori, ele fiind urmate, de obicei, de o scurta faza REM. Aceasta este perioada in care visam si care, pe masura ce noaptea inainteaza, are faze tot mai lungi, intrerupte de perioade scurte de somn superficial. De la prima pana la a patra fa­za, somnul devine tot mai profund. (O curio­zitate: Vorbitul in somn si somnambulismul apar, de obicei, in timpul somnului profund, adica in fazele 3 si 4.)

somnul si bioritmul

Hormonul responsabil de reglarea ciclului somn-veghe se numeste melatonina si este produs de glanda pineala sau epifiza, situata in partea posterioara a celui de-al treilea ventricul cerebral. Melatonina garanteaza un somn odih­nitor si este, totodata, hormonul care toamna, odata cu scurtarea zilei, declanseaza migrarea pa­sarilor, dicteaza cresterea unei blani mai groa­se la animale si le pregateste pentru hibernat. Astfel, glanda pineala poate fi considerata centrul cerebral al ceasului nostru biologic. Putine persoane stiu ca mela­to­nina are si alte roluri, de exemplu sprijina functio­narea nor­mala a sistemelor imunitar si circulator, fiind si un antioxidant eficient.

Glanda pineala este conec­ta­ta cu re­ti­na, prin urmare primeste di­rect in­for­matii cu privire la cantitatea de lumina din me­diul extern. Ziua, nivelele de mela­tonina scad sim­titor, iar dupa apusul soarelui productia de melatonina incepe sa creasca (nive­lul maxim es­te atins in jurul orei 4), aju­tandu-ne sa adormim si sa ne mentinem starea de somn.

Termenul de insomnie se foloseste ca denumire generala pentru starile de tulburare a organis­mului caracterizate prin dificultatea de a adormi si/sau lipsa somnului, precum si pentru dere­glarile de somn care reduc profunzimea si du­rata somnului. De obicei, aceasta nu este o boa­la, ci doar un simptom, care poate avea mai mul­te cauze, de exemplu stresul acumulat in timpul zilei (in perioada examenelor, datorita tensiunii de la locul de munca etc.), influentele emotio­nale, modificarea ritmului somn-veghe (schim­barea de fus orar, lucrul pe schimburi etc.) si altele. In astfel de cazuri, oamenii recurg adesea la somnifere — anchetele arata ca pe glob se consuma zilnic 40 de milioane de tablete de som­nifere! Melatonina poate fi o solutie natu­ra­la in astfel de cazuri, deoarece nu este un medi­cament, ci o substanta produsa in mod natural de organism si care, daca este administrata conform recomandarilor, este sigura si nu are efecte secundare.

Ca rezultat al ultimelor inovatii CaliVita, Suplimentul Melatonin se prezinta acum sub forma de tablete cu absorbtie prelungita. Acestea ne vor ajuta nu doar sa adormim mai repede, ci, da­torita sistemului de absorbtie continua, vor in­fluenta benefic atat durata, cat si calitatea som­nului nostru. Speram ca aceasta noua va­rianta a produsului sa fie apreciata nu doar de vechii nostri consumatori, ci si de publicul larg.

 

Mai multe articole