Unul dintre factorii importanti ai educatiei copiilor il constituie familia. Acesta reprezinta primul univers social al copilului, locul in care acesta dobandeste o serie de deprinderi, locul in care isi formeaza primele modele in viata. Pentru a-i oferi pe deplin copilului sansa de a se forma ca om, inca din familie acesta trebuie sa deprinda abilitati care sa-i ofere posibilitatea autoservirii in contexte sociale diferite, la gradinita, la scoala.

Inca de la 1,5 ani este necesar sa-l solicitam sa manance singur, chiar daca gesturile stangace il vor determina sa manance intr-o unitate mai mare de timp. Asigurandu-i un loc la masa, alaturi de adulti, el va incerca prin imitatie, sa manance singur perfectandu-si in timp miscarile specifice.

Importante pentru reusita sunt cateva lucruri:

a) sa-i oferim copilului un loc la masa familiei,

b) sa-i pregatim vesela si tacam personalizate, sunt seturi pentru copii,

c) sa ii punem un servet care sa-i protejeze hainele, sa nu-l certam ca s-a “murdarit”,

d) sa-i incurajam reusitele si performantele, sa ignoram stangaciile specifice la inceput.

autoservirea copilului

Un alt aspect al autoservirii il reprezinta imbracatul. Este foarte comod pentru mama sa imbrace copilul repede, mai ales daca timpul o preseaza. Este adevarat ca deseori am dori ca aceasta activitate sa apartina numai copilului, dar daca nu ii vom creea cadrul necesar sa invete sa se imbrace, o va face tarziu, cu stangacie, generand o stare de disconfort in familie. Pentru a evita acest aspect, este important sa-l invatam inca de la 2 ani sa se imbrace cu obiecte vestimentare la indemana: pantalonii, caciula.

Atunci cand ne intoarcem acasa, este important sa acordam timp dezbracatului, momente in care poate fi indemnat sa se dezbrace singur. Cand nu ne grabim, putem sa-l incurajam sa se imbrace singur, iar daca reuseste sa-l laudam de fiecare data; in cazul in care isi ia bluza pe dos, sa nu radem, sa nu-l certam, ci sa-i spunem simplu: “Cred ca ai vrut sa te grabesti, daca intoarcem bluza esti gata imbracat!” sau ”Cred ca ar fi mai bine daca am intoarce bluza! Ai arata grozav!” In timp miscarile ii vor fi mai rapide si mai precise.

Cateva trucuri sunt necesare pentru pentru a-i da sentimentul reusitei:

a) hainutele cu care vom incepe sa-l obisnuim sa se imbrace trebuie sa nu aiba sireturi, fermoare si nasturi pe care nu poate sa le manevreze,

b) decupajul bluzei la gat trebuie sa-i permita imbracarea, iar pantalonii pe elastic ar fi ideali,

c) sa-l laudam de fiecare data, dandu-i sentimentul reusitei proprii care il va stimula sa repete actiunile.

O alta activitate in care copilul poate fi solicitat cu succes este aceea a strangerii jucariilor si aranjarea lor in spatiul special amenajat. Stim ca tuturor copiilor le place sa se joace, adesea risipind in camera multe jucarii pe care apoi refuza sa le stranga. Este un aspect specific varstei de 2-6 ani. Pentru a-l responsabiliza si a-l obisnui sa puna la loc jucariile, este bine sa faceti impreuna acest lucru o perioada, dar el sa fie mereu “cel mai harnic”. Dupa un timp, puteti sa-i propuneti ca in timp ce el face ordine cu jucariile, dumneavoastra pregatiti masa sau alta activitate, urmand ca apoi sa plecati la plimbare impreuna. Explicati copilului ca el poate singur sa faca ordine pentru ca l-ati vazut cat este de priceput, in timp ce dumneavoastra faceti altceva.

Pentru reusita trebuie sa aveti in vedere unele aspecte:

a) locul de depozitare al jucariilor sa fie la inaltimea copilului, sa le ia si sa le aseze cu usurinta,

b) nu cereti o ordine stricta a asezarii lor, pentru ca el va fi stresat de faptul ca nu poate sa le aseze cum doriti dumneavoastra,

c) laudati-i reusita si mentionati mereu ca este foarte harnic.