Copiii trebuie iubiţi şi îngrijiţi şi lăsaţi să se dezvolte în propriul lor ritm? Există cercetări recente care arată că nu. Audrey van der Meer, profesor la Norwegian University of Science and Technology, a publicat recent un studiu care arată că ideile anterioare despre stimularea copiilor sunt incorecte şi pot influenţa negativ dezvoltarea copiilor. Cercetătoarea în neuroştiinţe spune că ideea de a nu "impulsiona" copiii şi de a-i lăsa să se dezvolte în propriul lor ritm a apărut în anii 1900 când profesioniştii credeau că genele noastre sunt predeterminante şi că dezvoltarea copiilor apare independent de stimularea la care este expus copilul. Cercetări recente arată acum că această atitudine este depăşită şi potenţial dăunătoare.

Copiii au nevoie de mai mult decât doar îmbrăţişări

"Multe persoane cred că copiii mai mici de 3 ani au nevoie doar de îmbrăţişări, iubire şi schimbarea scutecelor dar studiile arată că şobolanii crescuţi în cuşti au mai puţine arborizaţii dendritice în creier faţă de cei crescuţi în medii care le permit să se plimbe, au locuri de ascuns şi tuneluri. De asemenea, studiile arată că copiii născuţi în culturi în care stimularea precoce este importantă se dezvoltă mai rapid faţă de cei nestimulaţi", spune  prof. van der Meer.

De ce e ne imbratisam copilul

Provocările construiesc creierul

Cercetătoarea spune că percepţia senzorială şi abilităţile motorii se dezvoltă în acelaşi timp. Ea crede că şi cei mai mici copii pot fi provocaţi şi stimulaţi corespunzător nivelului lor de dezvoltare începând de la naştere. În mod evident aceasta nu înseamnă că părinţii trebuie să încerce să înveţe copiii să facă calcule ci că sugarii trebuie încurajaţi să se "angajeze" în lumea din jurul lor atât în casă cât şi afară: "experienţele trebuie provocate de ei înşişi, nu e destul pentru copii să fie doar purtaţi în braţe sau în cărucior". Cercetătoarea mai arată că creierele copiilor mici sunt maleabile şi de aceea se pot adapta la ceea ce se întâmplă în jurul lor. Dacă sinapsele noi care se formează în creier nu sunt folosite atunci acestea vor dispărea.

Reforma educaţiei precoce

Prof. van der Meer spune că trebuie schimbată drastic atitudinea noastră vis a vis de educaţia sugarilor şi copiilor mici şi că trebuie să le oferim mai multe provocări. "Copiii de 1 an pot fi responsabili de propria lor învăţare aşa că depinde de adulţi să vadă acest lucru. În ziua de azi există tendinţa de a desemna persoane neinstruite să aibă grijă de sugari şi de copiii mici. Cred că cei mici merită profesori care înţeleg cum funcţionează creierele celor mici", spune prof. van der Meer.

 
Traducere BABY CARE SIBIU

După Nina Young
Sursa: http://www.kidspot.com.au

 

Mai multe articole