Simbolul oualelor rosii este legat de patimile lui Iisus Hristos. Se spune ca rastignirea si invierea Acestuia semnifica reinvierea naturii primavara si reluarea ciclurilor vietii. Oul este purtator de viata si astfel devine un simbol pentru regenerare, pentru purificare si pentru eternitate. Legenda spune ca atunci cand Iisus a fost batut cu pietre, acestea s-au transformat in oua rosii.
Intr-o alta traditie se spune ca Sf. Maria, atunci cand a venit sa isi vada Fiul rastignit a adus cu ea si un cos cu oua, pe care la asezat la picioarele lui, iar sangele care curgea de la Mantuitor a inrosit acele oua din cos.
Alte legende si povesti aduc la suprafata istoria oualor vopsite in mai multe culori iar una dintre cele mai vechi marturii privind ouale colorate de la romani este a secretarului florentin al lui Constantin Brancoveanu, Antonio Maria del Chiaro, care, pe la 1700, se minuna de culoarea aurie a oualor vopsite de la Curtea domnitorului muntean.
Incondeierea oualelor este o tehnica populara, care transforma oul intr-o opera de arta, si se realizezea in mai multe etape:
1. se folosesc oua proaspete. Pentru a le verifica daca sunt vechi trebuie sa le scufundati in apa (ouale proaspete se vor duce la fund, iar ouale vechi se vor ridica la suprafata);
2. se aleg oua mari si frumoase, cu coaja groasa si fara denivelari;
3. Trebuie spalate usor sa nu se sparga cu apa calda si otet pentru a "prinde" vopseaua uniform, fara pete;
4. se aseaza ouale in pozitie orizontala intr-un vas cu apa pentru a se alege bula de aer pe margine, nu la capete;
5. ouale se fierb la foc domol pentru a nu plezni coaja;
6. se prepara vopselele din plante sau produse de industrie chimica, fiecare culoare intr-un vas curat;
7. se confectioneaza chisita sau festeleul (cele mai vechi "condeie" au fost lumanarea, cu al carui capat incins la foc se desenau pe ou anumite semne), pana de gasca care avea rolul cornului de ornat al olarului, pensula sau penita.
Pentru inceput delimitati zonelor de culoare cu tus negru. Cea mai cunoscuta tehnica este cea a impistruirii cu ceara, foarte complexa si foarte greu de realizat. Se utilizeaza chisita cu fir de par, cit si cea din tabla de alama foarte fina.
8. se topeste ceara de albine in care se adauga, ca adjuvant, putin carbune pisat;
9. se incondeieaza ouale cu motive ornamentale sau florale;
10. oul incondeiat se introduc in vasul cu vopsea pentru colorarea fondului;
11. se scot ouale si se sterg urmele de ceara care lasa in locul lor desenul alb. Aceasta este incondeierea monocroma;
La realizarea oualelor marmorate aveti nevoie de foi de ceapa rosie si alba, iarba, marar si patrunjel, vopsea de oua si putina untura. Trebuie sa umeziti ouale si sa le treceti prin amestecul de foi de ceapa rosie si alba, fire de iarba, marar si patrunjel, dar care trebuie tocate marunt, si dupa aceea sa le bagati intr-un stramp, dupa care le fierbeti 10 minute. In trecut procesul se oprea in acest moment, dar in zilele noastre puteti sa bagati ouale si in vopsea de orice culoare doriti (rosie, albastra, bleumarin, verde sau turcoaz).La sfarsit ouale se scot din stramb si se sterg cu untura.
Dupa ce fierbeti ouale, le lasati putin sa se raceasca. Intre timp puneti ceara de albine intr-o cutiuta de tabla si puneti-o pe foc mic, astfel incat sa fie in permanenta in stare lichida atunci cand o folositi. Dupa ce ati facut modelul dorit cu ceara, lasati ouale cateva minute, pana considerati ca s-a uscat ceara, dupa care puteti baga ouale in vopsea rosie sau in orice alta culoare doriti. Astfel veti observa ca pe ou ramane modelul din ceara desenat cu condeiul sau cu un instrument cu varful foarte ascutit. O alta metoda mai noua este aceea de a folosi I loc de ceara de albine scoth lipit pe oua in diferite modele si dezlipit dupa ce are loc vopsirea oualelor.
Prima data vopsiti ouale intr-o culoare deschisa si lasati-le sa se usuce, dar fara sa le ungeti cu nimic. Dupa ce s-au uscat tineti oul dintr-o margine si bagati-l in alta culoare pana la jumatate. Dupa aceea scuturati-l pana se realizeaza trecerea de la o culoare la alta. Dupa ce s-a uscat si aceasta vopsea veti avea niste oua bicolore minunate.
Pentru cine vrea sa foloseasca numai ingediente naturale poate vopsi ouale si cu vopsea obtinuta numai din plante.
Iata cum puteti obtine vopsele naturale.
Rosu: (simbol al sangelui, soarelui, focului, dragostei si bucuriei de viata).
- stoarceti suc de sfecla cruda;
- fiebeti cantitati egale de coaja de crusin si frunze de soc intr-o cantitate tripla de apa timp de o ora, la sfarsit adaugati un pic de otet si strecurati continutul;
- fierbeti coji de ceapa rosie in multa apa si lasati-le deoparte 4-5 ore;
- faceti o pasta din afine, zmeura si sfecla rosie;
- fiebeti coaja de mar paduret cu zeama de varza sau cu piatra acra.
Galben: (simbolizeaza lumina, tinerete, fericire, recolta, ospitalitate)
- coji de portocale, lamai, de morcov, seminte de telina si chimion care dau culoarea galben pai;
- sofranul da galben intens;
- coji de ceapa, coji de nuca si musetel.
Verde: (semnifica reinnoirea naturii, prospetime, rodnicie, speranta)
- fiertura de urzici sau de spanac (1 kg urzici la 500 ml apa) cu 2-3 linguri de otet;
- pentru un verde intens se tin urzicile 12 ore in apa apoi se introduc ouale si se fierb.
Albastru: (simbolizeaza cer, sanatate, vitalitate)
- flori de viorele fara peduncul se fierb in apa timp de o ora;
- mure;
- strugure;
Roz:
- coaja de ceapa rosie,
- sfecla proaspata,
- radacina de garanta,
- afinele si zmeura;
Portocaliu:
- coaja de ceapa alba,
- morcovi,
- coji de nuca;
Maron:
- ceai negru sau cafea;
Castaniu:
- frunzele si lemnul de nuc si cafeaua,
- semintele de marar (in castaniu - auriu),
- pulberea de chili (in castaniu - portocaliu);
Cu cat plantele se fierb mai mult cu atat culoarea se inchide mai tare.
Pentru un design extraordinar aveti nevoie de un cos si de cateva fie de grau proaspete. Asezati oale intr-un cos de rachita, cu paie uscate pe fund si pe margini. Asezati ouale frumos in cos, astfel incat sa fie o imagine cat mai colorata si dupa aceea bagati firele de grau printre oua. Invitatii vor fi foarte incantati de acest aranjament si cu siguranta veti primi laude.
La noi in tara, incondeierea oualelor a devenit o adevarata arta. Fiecare zona a tarii are modele sale de oua, iar acestea reprezinta un adevarat cod religios, moral, patriotic, estetic.
Cele mai utilizate motive sunt:
• Motive animale: albina, broasca, srapele, melul
• Motive vegetale: frunza bradului, garoafa, spicul graului;
• Unelte casnice si de camp: grebla, lopata, fierul plugului;
• Ornamente industriale, motive luate din industria casnica: clinul ce se formeaza la croirea camasilor si manecile;
• Diverse: desagii si braul popii, calea ratacita, crucea pastilor.
Crucea - semnul crestinatatii - cu numele simplu "cruce" in Muscel apare o cruce mica in punctul de incrucisare a doua bete si in cele patru compartimete cate o figura, care pe alte oua, se numeste "argeseanca" sau "goanga".
Crucea nafurei - crucea increstata pe painea din care se imparte nafura la slujba bisericeasca.
Crucea Pastelui - crucea cu care crestinii impodobesc pasca pe care crestinii o duc la biserica, in noaptea Invierii, numit in unele zone si "Ziua Pastelor"
Crucea romaneasca si crucea ruseasca sau crucea moldoveneasca - este reprezentata printr-o cruce cu alte cruciulite la capete.
Steaua - este un motiv raspandit, intalnit mai ales in bucovina si in tot vechiul Regat. In Valcea si Rm. Sarat , acest motiv este intalnit si cu numele de "floarea stachinei" sau "steaua ciobanului".
Manastirea - trebuie de asemenea sa fie considerata ca un simbol. Daca motivul din Muscel, o cruce impodobita, iti aminteste de un obiect ce se gaseste in fiecare biserica ce ar putea sa insemne manastirea, daca nu tot un simbol al crestinatatii.
Daca privim indelung un ou incondeiat, el ne va transimite bucurie, uimire, smerenie, impacare, pentru ca in ornamentatia lui, de fapt, se opereaza cu simboluri (soare, luna, cruce, etc.), cu modele din natura (plante, animale, obiecte casnice) si cu modele de tesaturi populare, cu tot repertoriul lor de semne sacre.
Cu toata admiratia si simpatia pentru aceste opere de arta, ne multumim si ne bucuram de spiritul Sfintelor Sarbatori de Pasti cu simbolul oualor rosii, galbene, verzi pregatite in bucataria noastra.