Gandirea spontana, intuitiva si creativa adesea trecuta cu vederea desi este esentiala pentru a face diferenta in toate domeniile, este cultivabila din copilarie.

Gandirea solida care creeaza si realizeaza succesul este o gandire aflata la doi poli total opusi: pe de o parte metodica, analitica, constienta si pe de alta parte, inconstienta, spontana si sugestiva. La polul sau analitic, profesorul J. Brumer de la Universitatea Harvard o numeste "gandire a mainii drepte", iar celalalt pol, spune el, este "gandirea mainii stangi."

Sistemele de educatie si de invatare actuale folosesc „gandirea mainii drepte”. Toata lumea o dobandeste atat de usor si este ca un "mucegai" al acestor sisteme. In opozitie cu aceasta, "gandirea mainii stangi" se prezinta ca un "stigmat" aproape notoriu al sistemelor de ordine traditionale.

In lumea noastra de curse nebune catre succes, reusite si supravietuire in toate domeniile, de la scoala la viata activa ne intrebam: "Cum sa invatam copilul sa gandeasca, sa-si formeze o gandire sugestiva - complet fundamental si indispensabila a gandirii analitice traditionale, cel putin pentru supravietuirea normala si in cel mai bun caz pentru dobandirea unor abilitati exceptionale? "

Dezvoltarea " gandirii mainii stangi"

Aceasta este partea imaginativa si intuitiva a mintii. Fara aceasta gandire, gandirea logica este superficiala, artificiala, fara sarm si fara adancime. Aproape o ignoram in metodele scolare traditionale de clasa. Contrar credintei populare, nu este un cadou exclusiv pentru unii. Desigur, aceasta este ideea de "dreapta" sau "stanga", adica oamenii au predispozitii mai mult sau mai putin. Intr-o parte in  mod similar, cei doi poli ai gandirii umane, care au germeni de  la nastere pot fi cultivati. Dezvoltarea gandirii de stanga este tot mai importanta o data ce se  se solidifica, se perpetueaza si imbogateste gandirea de mainii drepte. Si noi nu ar trebui sa fim surprinsi de faptul ca elevii straluciti, isi ating limitele  foarte repede dupa un ciclu sau au ajuns la un nivel de educatie. Toti cei care participa la dezvoltarea lor trebuie sa-i ajute sa isi dezvolte gandirea intuitiva. Aceasta este cea care duce la descoperiri revolutionare in arta, stiinta si politica. Cum sa o cultivam?

In  primul trebuie sa incurajati spiritul creativ al copilului. Cand copilul dvs. creeaza ceva, aceasta inseamna ca din materialele nestructurate, el creeaza o structura care a conceput-o mintea lui. De exemplu, luati in considerare diferenta dintre a colora un album gata desenat si a desena pe o hartie alba. Atunci cand copilul coloreaza o carte, structura este gata facuta in carte. El nu creeaza nimic. Singurul lucru pe care il poate retine este a invatat sa ramana in cadrul liniei. Nu exista nici acolo "creativitate". Dar cand copilul deseneaza cu creioane pe o coala de hartie, el a creat structura sa personala, care rezulta din mintea lui, din materiale nestructurate: creioane si hartie.

Acesta este motivul pentru care este important sa aiba la dispozitie materialele nestructurate: de exemplu pasteluri, markere, vopsea, lut, colaje de hartie, cuburi, etc .....  Ajutati astfel copiii sa isi dezvolte o minte creativa. Oferiti-i  posibilitatea de a-si consolida increderea in sine, vazand ca poate impune ordinea si structura materialelor in cunostinta de cauza. Va creste sensibilitatea de constientizare a realitatii, originalitatea si de asemenea adaptabilitatea .

Al doilea aspect al abordarii este de a permite copilului sa-si exprime liber sentimentele, lucru util pentru sanatatea mentala a copilului. Lasand copilul sa-si exprime liber sentimentele, il ajutati sa ajunga la subconstientul sau. Putem merge chiar mai departe, spunandu-i ca nu este nimic adevarat sau fals, corect sau gresit atunci cand vine vorba de sentimente. Adevarul si falsul, binele si raul se limiteaza la acte, comportamente exterioare si nu implica sentimente si ganduri profunde. Una dintre cele mai bune modalitati de a interzice orice originalitate este de a-l invata atunci cand este inca un copil, ca anumite idei sau sentimente sunt rele sau bune. Cu toate acestea, cu cat un adult este mai capabil de idei originale, noi si revolutionare, cu atat succesul sau profesional va fi mai mare.

gandirea intuitivaDavid Ogilvy, unul dintre publicistii cei mai inventivi si cei mai talentati din America contemporana, a spus, "Crearea necesita mai mult decat logica si ratiunea. Esentialul unei gandiri noi, originale nu poate fi exprimat prin cuvinte".

A permite  unei persoane sa-si exprime liber sentimentele este o conditie  fundamentala pentru exprimarea personalitatii sale. Prin aceste sentimente un copil sau un adult poate ajunge la inconstient sau. Adultul pedant, uscat si plictisitor nu are nici o relatie cu subconstientul sau, deoarece el a inchis usa sentimentelor.

Prin urmare, trebuie sa deschidem usile vietii emotionale atunci cand copiii nostri sunt  tineri si sa le pastram  deschise.

Al treilea aspect este de a cultiva gandirea intuitiva si de a hrani imaginatia copiilor. Exista o tendinta de a se agata de "fapte serioase" pentru a neglija fantezia. Cu toate acestea, trebuie sa cultivam, de asemenea, imaginatia capricioasa. In Occident, un copil care a crescut fara ca  parintii sa ii citeasca povesti, cum ar fi: Harap Alb, Alice in Tara Minunilor, Micul Print, ... a fost privat de o multitudine de fantezii copilareati si imaginatii.

Exista si alte activitati care ofera, de asemenea, o oportunitate pentru tineri de a-si cultiva sensibilitatea, imaginatia si fantezia, iar acestea sunt: muzica, dans, arte vizuale.

 

MOBILE //PArenting ADS vers 2019 300x250_4

Mai multe articole