In nicio alta perioada de timp nu au existat atat de multe informatii legate de importanta alimentatiei, studii legate de influentele obiceiurilor alimentare asupra sanatatii si asupra evolutiei bolilor cronice moderne.

Foarte multe studii ne arata importanta dozarii optime a proteinelor, glucidelor, lipidelor, vitaminelor, mineralelor, etc., pentru a ne asigura corespunzator rezervele energetice necesare activitatilor de tip sportiv, intelectual sau metabolic.

Dietele sunt adesea asimilate conceptului de restrictie alimentara, ceea ce este gresit pentru ca o alimentatie optimizata, personalizata in functie de activitatile pe care le desfasurati sau de programul pe care il aveti, dar mai ales in functie de rezultatul final pe care il urmariti va aduce un plus de alimente corecte si variate, din care sa puteti alege.

Pentru a te asigura ca ai rezerve energetice complete poti consulta un nutritionist sau daca, din diverse motivatii nu poti consulta unul, iata cateva sfaturi de la medicii specialisti pentru a‐ti personaliza dieta:

  1. Fa‐ti analize medicale pentru a verifica care este starea ta reala de sanatate si nu te ghida doar dupa simptoame, astfel vei sti exact care sunt carentele si care sunt surplusurile pe care trebuie sa le echilibrezi;
  2. In functie de scopul final al reevaluarii tale alimentare (refacerea rezervelor de energie, diminuarea greutatii, reglarea tranzitului intestinal sau stabilizarea unei boli) cauta alimentele care au o valoare energetica mai mare decat necesarul energetic de metabolizare a acestora de catre organism. Aceste pot fi supraalimentele sau legumele, fructele, lactatele neprelucrate termic.
  3. Creaza‐ti un program de luare a meselor astfel incat sa iti poti atinge scopul in timpul cel mai scurt posibil avand in vedere ca: in prima jumatate de ora de la trezire, organismul isi activeaza functiile de eliminare a toxinelor (acesta este momentul optim recomandat de medici pentru a se consuma sucuri verzi, apa plata sau limonada in care sa se adauge un praf de sare), la pranz organismul are nevoie de energie ca sa isi poate continua activitatea (specialistii recomanda ca acum sa fie consumata masa principala a zilei, care sa contina in mod echilibrat proteine, fibre, lipide), iar seara necesitatea de baza este hidratarea, dar daca activitatea dumneavoastra se prelungeste pana mai tarziu in noapte e recomandat sa aveti ultima masa pana in ora 20, urmand ca dupa ora 22 sa se consume sucuri de fructe.
  4. Indiferent de scopul urmarit in schimbarile alimentare pe care doriti sa le faceti, gama de lactate Lactag va pune la dispozitie produsele optimizate necesitatilor dumneavoastra. Astfel ca, pentru o remodelare corporala, puteti consuma lapte, branza,iaurt cu un procent scazut de grasime, dar cu o valoare energetica optima. Daca optati pentru refacerea rezervelor energetice, atunci puteti alege intre smantana, cascaval, branza cu smantana Fagaras sau iaurt Ayran, iar masa poate deveni un rasfat mediteranean sau o masa traditional romaneasca. Iar daca aveti nevoie de reglarea tranzitului intestinal, puteti alege produsul preferat din gama sana, kefir si lapte batut. 

gama de produse lactag

SFAT MEDIC

Problema alimentatiei echilibrate constituie in ultimii ani un subiect de studiu important, atat pentru forurile medicale, cat si pentru cele ne‐medicale. 

Alimentatia stiintifica presupune dirijarea alimentatiei dupa principii de fiziologie digestiva si de metabolism in general, in care aportul alimentar propriu – zis trebuie corelat cu valoarea calorica a alimentelor care compun masa copilului, tanarului sau adultului.

Cantitatea de calorii data de un aliment exprima de fapt valoarea energetica a alimentului respectiv sau a intregii mese (insumarea valorilor energetice ale alimentelor consumate, deci a caloriilor eliberate dupa consumarea intregii mese).

Termenul „dieta” reprezinta in dictionarul explicativ al limbii romane un regim alimentar special, recomandat in caz de boala, pentru pastrarea sanatatii, pentru scaderea in greutate, etc.

Fiind un regim alimentar, este sustinut de limitarea unor valori calorice minime – maxime obligatoriu de atins, pentru a mentine sanatatea individului, a-l ajuta sa iasa dintr-o stare de boala, pentru a mentine greutatea acestuia la indicatorii optimi si pentru a putea sa il sustina in activitatile fizice si psihice desfasurate.

Nevoile zilnice de calorii sunt insa niste variabile, ele osciland in functie de varsta, sex, stare de sanatate, activitati fizice sau psihice desfasurate zilnic.

La copii si la adolescenti, fiind intr-o perioada de crestere si de dezvoltare, se cheltuie o cantitate mai mare de energie decat in cazul adultilor.

Cand supra-alimentatia determina cantitati mai mari de calorii/ zi decat este necesar, se produc deviatii in sanatate: obezitate, diabet zaharat, etc. In cazul sub-alimentatiei, cand numarul de calorii pe zi este mai mic decat necesarul optim pe zi, pot aparea, de asemenea, modificari ale starii de sanatate: anemie, rahitism, etc.

Limitele normale pentru necesarul caloric zilnic pentru etapele de varsta la copil si la adolescent:

  • 7 ani – necesar de 2400 calorii/zi
  • 12 ani- necesar de 3100 calorii/ zi
  • intre 11 – 14 ani – fete: 1800 – 3000 calorii/ zi; baieti: 2200 – 3700 calorii/ zi
  • intre 15 – 19 ani – fete: 2000 – 3000 calorii/ zi; baieti: 3000 – 3900 calorii/ zi

De la 10 ani, o fata are nevoie in plus de 200 – 300 calorii/ zi fata de un baiat de aceeasi varsta.

Intre 13 – 16 ani, nevoile calorice zilnice ale baietilor sunt mai mari cu 300 – 400 calorii/ zi fata de ale fetelor de aceeasi varsta. La tineri si la adulti se tine cont de inaltime, de activitati fizice si psihice desfasurate zilnic, de starea de sanatate sau de boala.

O alimentatie echilibrata rationala presupune ca 15 – 20% din cantitatea globala de calorii/ zi sa fie consumate dimineata, 5 – 10% in timpul gustarilor dintre mese, 40 – 50% in timpul mesei de pranz si 25 – 40% la cina.

Mesele copioase solicita un efort digestiv mare si o foarte mare incarcare vasculara pentru metabolizarea alimentelor consumate (sangele este extras din circulatia generala si adus in exces in circulatia organelor aparatului digestiv – stomac, ficat, care afecteaza ulterior buna functionare a creierului, generand somnolenta, incetinirea proceselor de gandire, etc.).

„Cumpatarea” trebuie sa fie o deviza permanenta atat la copil, la tanar, cat si la adult, pentru a avea o alimentatie echilibrata.

Consumarea caloriilor zilnice aduse in plus se poate realiza prin ore de sport sau prin miscare in aer liber, pentru a mentine in echilibru balanta aport = consum si pentru mentinerea unei greutati optime pentru varsta si inaltimea persoanei in cauza.

Supra-alimentarea aduce organismului un numar de calorii zilnice in exces fata de necesarul corpului si se poate traduce ulterior prin modificarea starii de sanatate si prin boli precum obezitatea, diabetul zaharat, etc.

Sub-alimentatia, aportul caloric zilnic insuficient cerintelor zilnice ale corpului poate determina, de asemenea, modificari ale starii de sanatate: anemii, rahitism, psihoze, etc.

Mananca sanatos cu Lactag

In acest context, intr-o alimentatia rationala atat la copil, cat si la tanar sau adult, consumarea, printre alte alimente necesare, a laptelui si a produselor lactate ramane un obiectiv important de atins zilnic.

Gama de produse „Lactag” pune la dispozitia consumatorilor o varietate foarte mare de produse lactate adaptate la nevoile de crestere si de dezvoltare ale copiilor si tinerilor, dar potrivite si pentru esantioanele de populatie dornice sa aiba o dieta mai speciala, cu o incarcatura scazuta de lipide si grasimi sau cu un aport crescut de minerale (dietele cu calciu pentru recuperarea in caz de osteoporoza, fracturi, etc.).