Cand auzim VITAMINA D, primul lucru care ne vine in minte de la scoala, este acela ca este o "vitamina liposolubila", "ajuta la absorbtia calciului", etc. Insa studiile recente, arata ca vitamina D, este mult mai potenta decat am fi tentati sa credem. In zilele noastre apar aproape saptamanal articole ce prezinta cele mai recente rezultate ale cercetarilor stiindifice despre efectele Vitaminei D, necunoscute pana acum. Despre unele dintre acestea puteti citi in continuare.

Asa cum bine stiti, vitamina D, datorita faptului ca influenteaza absorbtia si metabolismul calciului si fosforului, joaca un rol major in dezvoltarea sanatoasa a oaselor si dintilor, procese de o importanta cruciala in viata fatului. Insa studiile recente arata ca o cantitate insuficienta de vitamina D in organismul mamei poate creste riscul de greutate scazuta a copilului la nastere si de diabet de tipul 1 la copil.

Motivul acestei din urma afectiuni poate fi acela ca deficienta de vitamina D apare, de obicei, in cel de-al doilea trimestru al sarcinii, care este o perioada critica pentru formarea pancreasului fatului (organ responsabil cu productia de insulina). Alte studii au demonstrat ca exista o legatura directa intre deficienta de vitamina D a mamei si aparitia de tulburari bipolare sau scleroza multipla a copiilor, de mai tarziu.

vitamina DScleroza multipla poate fi influentata de aportul de vitamina D, precum si de expunerea la soare, care sprijina sinteza vitaminei D (important de observat, aceasta afectiune are o incidenta mult mai mica la Ecuator, insa aceasta creste pe masura ce ne deplasam catre zonele cu perioade mai mari de „intuneric”).

La adulti, un aport adecvat de vitamina D este indispensabil pentru obtinerea si mentinerea unei mase osoase sanatoase. mai mult, s-a observat ca vitamina D joaca un rol important in reducerea riscului aparitiei anumitor boli tumorale. Cercetarile care au inceput in 1980 si au fost conduse de Cedric si franck Garland – in cadrul carora cei doi oameni de stiinta au analizat de ce incidenta cancerului de colon este mult mai mica in regiunile insorite din sud-vestul Statelor Unite – au demonstrat ca vitamina D reduce riscul de aparitie a 17 tipuri de cancer.

Iar lista descoperirilor continua: vitamina D joaca un rol cheie in functionarea sistemului imunitar (printre altele, stimuland reactia la infectii), precum si in producerea de insulina (in cazul deficientei de insulina, creste riscul de diabet de tipul 2). In plus, un aport inadecvat de vitamina D sporeste riscul de hipertensiune, ateroscleroza, precum si de infarct miocardiac, poate fi acompaniat de slabiciune musculara care, pe langa o densitate osoasa scazuta, reprezinta principala cauza a faptului ca, in statele membre ale UE, la fiecare 30 de minute se produce o fractura osoasa, drept consecinta a osteoporozei.*

Trebuie sa mai remarcam si ca suplimentarea calciului este suficienta doar in cazul unei cantitati adecvate de vitamina D!

De ce este atat de important? Au existat o serie de initiative de a monitoriza aportul de vitamina D al populatiei, iar rezultatele au fost uluitoare: incidenta deficientei de vitamina D in zonele cu clima temperata este de circa 60-70% (!). In primul rand, acest lucru poate fi explicat datorita aportului alimentar scazut si numarului mic de ore cu soare, precum si de faptul ca, cu toate ca ne petrecem timpul in aer liber, ne acoperim cea mai mare parte a pielii.

Absorbtia vitaminei D poate fi afectata de diverse boli ale sistemului digestiv, precum si de administrarea unor medicamente, de exemplu, corticosteroizi si anticoagulante.

Spre deosebire de convingerile anterioare, nu trebuie sa ne temem de supradozare, deoarece aceasta apare doar in cazuri extreme, de exemplu in cazul consumului a mai mult de 10.000 UI pe zi, timp de mai multe luni. Este important de stiut ca, in ciuda faptului ca pielea are o capacitate ridicata de producere a vitaminei D, daca se depaseste un anumit prag de expunere la soare, cantitatea de vitamina D sintetizata nu va creste, iar solarul nu este, in niciun caz, adecvat pentru suplimentarea cu vitamina D.

Prin urmare, suplimentarea alimentara cu vitamina D este indicata, in special in perioada, toamna, iarna si primanvara. Un supliment cu vitamina D lichida cum este D-Drops poate fi mai usor de asimilat de organism.

Articol preluat din revista CaliNews

 

Mai multe articole