Se stie ca Vitamina B9 numita si Acid Folic are un rol esential in formarea globulelor rosii si in metabolizarea proteinelor pe toata dura vietii nostre de la conceptie si pana imbatranim. O carenta de acid folic poate determina anemia si poate duce chiar la anorexie sau depresie. Majoritatea femeilor care au ramas insarinate sau care intontioneaza sa conceapa un copil stiu ca au nevoie de Acid Folic.

Rolul Acidului Folic este esential, mai ales in primele saptamani de sarcina, deoarece  deficutul de acid folic atrage dupa sine riscuri in formarea sistemului nervos al fatului (spina bifida). O alimentatie variata, atit inainte de sarcina, cit si in timpul ei, permite, in mod normal, limitarea carentelor de vitamina B9. Daca prin alimentatie nu poti sa iti asiguri necesarul de acid folic poti sa apelezi la suplimente alimentare ce au in compozitei Vitamina B9, sunt mai multe asttfel de produse concepute pentru gravide dar eu recomand un produs 100% natural New Life Multivitamine, conceput de California Fitness si ce este foarte apreciat de gravidele ce l-au consumat.

O alimentatie bogata in Vitamina B9 este recomandata si femeilor care intentioneaza sa ramana insarcinate, deoarece sa constatat ca Acidul folic sau vitamina B9 are un rol si in fertilitate.

Necesarul zilnic de acid folic este de 500 mcg in cazul femeilor gravide si de 300 mcg in cazul adolescentilor si adultilor.

Alimente bogate in acid folic vitamina B9 (micrograme la 100 g de produs)

  • Vitamina B9Drojdie de bere 3 909

  • Galbenus de ou 430

  • Nuci 200

  • Spanac 153

  • Lactate 127

Acidul folic, la fel ca multe alte vitamine, este foarte sensibil la caldura, putind fi distrus prin fierbere (in acest caz, pierderea de acid folic poate fi chiar de 50 la suta). O gravida trebuie sa consume regulat legume si fructe, deoarece lipsa acestora determina carenta de acid folic.

Cercetatorii au observat ca persoanele care consuma alcool peste anumite limite si fumatorii, deoarece alcoolul si tutunul interfereaza cu metabolismul vitaminelor, ceea ce duce la scaderea cantitatii de acid folic isi determina carente de acid folic, acesta fiind un argument in plus pentru femeile care raman insarcinate sa renunte la tigara si sa renunte semnificativ consumul de alcool pe toata perioada sarcinii si alaptarii.

Vitamina B9 sintetizeaza proteinele

Vitamina B9 participa la sinteza celulelor sanguine si nervoase. Vitamina B9 este un compus sintetic produs de plante, pe care organismul uman nu este in stare sa-l fabrice. Rolul lui este insa primordial in sinteza proteinelor si deci a tesuturilor. Vitamina B9 participa, de asemenea, la sinteza celulelor sanguine si nervoase.

Creste necesarul de Vitamina B9 in timpul sarcinii

Asa cum am vazut si mai sus, in timpul sarcinii necesarul de vitamina B9 este crescut. Consecintele carentei de vitamina B9 sint diferite asupra fatului, acest lucru depinzind de stadiul sarcinii, de severitatea carentei si de sensibilitatea viitoarei mame. In primele saptamini de sarcina, aceasta carenta este deosebit de importanta, deoarece poate antrena grave malformatii ale sistemului nervos (spina bifida) sau ale creierului fatului.

Pentru a evita asemenea riscuri, se pot asigura suplimente de acid folic, in special la femeile multipare, ai caror copii prezinta deja tulburari neurologice.

Asa cum am vazut, necesarul de acid folic este, in general, de 300 de micrograme pe zi. In cazul femeilor gravide si al celor care alapteaza, acest aport este ceva mai mare: 500 de micrograme pe zi. Alimentele care asigura un plus de vitamina B9 sint legumele cu frunze verzi, cum ar fi salata sau spanacul. Vitamina B9 se gaseste de asemenea.

Specialistii recomanda deci viitoarelor mame consumul de legume verzi, brinzeturi fermentate si oua iar daca acestea sunt insuficiente si suplimente alimentare ce contin acid folic (Vitamina B9) precum New Life Multivitamin de la Calivita. 

 

Mai multe articole