Exista mult prea multe teorii legate de Vitamina B12. Unele vechi, altele noi. Unele logice, altele lipsite de orice ratiune. Unele emise de persoane cu diferite interese iar altele, de oameni care vroiau doar ca adevarul descoperit de ei sa ajunga la cat mai multi oameni. Teoriile in care cred au cateva puncte esentiale: sunt logice, de bun simt, pot fi aplicate in realitate si, mai ales, imi demonstreaza ca organismul meu e un mecanism perfect, sanatos si ca singurul lucru pe care trebuie sa-l fac e sa nu-i pun bete-n roate.
Cred si sustin teoriile care imi intretin libertatea, si nu pe cele care creeaza si sprijina dependenta de industria alimentara, farmaceutica sau de cea a sanatatii.

Ce este Vitamina B12?

Vitamina B12 este esentiala in corpul nostru. Are un rol de baza, atat in functionarea normala a creierului si a sistemului nervos, cat si in formarea globulelor rosii. Ceea ce putina lume stie, este ca aceasta vitamina este produsa de flora bacteriana din tractul nostru gastro-intestinal.

Doctorii Michael Klaper si Virginia Vetrano spun ca Vitamina B12 activa este prezenta in bacteriile din zona gurii,  in nazofaringe, in jurul amigdalelor, in cutele de la baza limbii si in arborele bronsic superior, de unde se absoarbe direct in organism.

Iar partea cea mai mare de Vitamina B12 activa se produce in intestine, de unde se reabsoarbe in corp. Dr. Calin Marginean scrie ca „vitamina B12 se produce in intestinul gros (colon) al omului, de catre flora microbiana de fermentatie, dar care se poate absorbi chiar din colon, in ciuda moleculei sale enorme (ca marime)”.

Desi au existat dezbateri in sensul acesta, unele voci afirmand ca Vitamina B12 nu se poate absorbi din intestine, aceasta obiectie a fost de mult timp demontata. In editia din anul 1999 a “Anatomia si fiziologia umana”, de Marieb, scrie cat se poate de clar ca Vitamina B12 se absoarbe din intestine.

Orice organism sanatos este 100% capabil atat sa produca, cat si sa absoarba si sa utilizeze vitamina B12. In cazul in care exista o carenta de B12, se poate pune accentul pe alimentele vegetale, care contin aceasta vitamina intr-o forma usor utilizabila.

Necesarul zilnic de vitamina B12

Recomandarile zilnice oficiale sunt de 3-4 sau chiar 5 mcg de Vitamina B12 pe zi, in cazul unei alimentatii bazate pe produse procesate si pe alimente de origine animala.

Insa in cazul unei alimentatii naturale, bazata 100% pe vegetale, cu putine grasimi, nu este nevoie de o cantitate atat de mare de vitamina B12. Robin Hur spune ca  un corp sanatos are nevoie de mai putin de 1 mcg (un microgram, nu un gram!) de vitamina B12  pe zi, pe care il poate produce singur, fara „ajutor” din exterior.

Iar naturopatul T.C. Fry a ajuns la concluzia ca un organism care functioneaza in parametrii normali are nevoie de cantitati infime de B12, pentru ca este foarte eficient in a o absorbi si utiliza.

Iata ce a scris in articolul “Factorii care interfereaza in utilizarea vitaminelor si principii aplicabile“: „Toxinele interfereaza cu asimilarea si utilizarea vitaminelor, in timp ce cresc nevoia de vitamine, pentru a le face fata. Mai mult, ele afecteaza factorii implicati in asimilarea si utilizarea lor”.

Ce inseamna asta? Cu cat organismul nostru este mai plin de toxine, cu atat va intampina mai multe dificultati in a absorbi si utiliza eficient vitamina B12. Tocmai de aceea, medicii recomanda cantitati mari de B12, pentru a creste sansele ca macar o parte din ele sa fie asimilate.

In momentul in care organismul este detoxifiat, nu mai este nevoie de un consum atat de mare de vitamine, pentru ca este capabil sa utilizeze extrem de eficient dozele necesare de Vitamina B12.

Care sunt cele mai bune surse de Vitamina B12?

Sursa cea mai buna pentru Vitamina B12 asimilabila este propriul nostru organism, si nicidecum produsele de origine animala. Nici o fiinta nu are nevoie sa ia vitamine sintetice, pentru a nu avea carente de B12. Organismul nostru este fabrica cea mai buna, avand o sectie specializata in productia vitaminei B12.

De ce nu te poti bizui pe produsele de origine animala, ca surse bune de Vitamina B12? Produsele de origine animala sunt surse la mana a doua, nesigure, de B12. Este absurd sa consumam animale, pentru a face rost de o vitamina pe care corpul nostru o fabrica singur.

In plus, vitamina B12 este solubila in apa si extrem de sensibila la caldura. Asta inseamna ca degeaba este prezenta in carnea si organele animalelor, cat timp este invariabil distrusa prin gatire. 90% din vitamina B12 se distruge la temperaturi mari.

Dr. Brian Clement, directorul Institutului Hippocrate, spune ca desi vitamina B12 este distrusa prin gatire, odata consumata, corpul ii percepe “amprenta scheletica” si interpreteaza informatia ca si cum ar primi o doza de B12. Moment in care inceteaza sa mai produca singur, pacalit fiind ca deja primeste chiar mai mult decat ii trebuie.

Cum se manifesta si ce anume determina carentele de Vitamina B12?

vitamina b12Carențele în această vitamină se manifestă prin simptome precum oboseala permanentă, lipsa cronică a poftei de mâncare, confuzie mentală, deluzii, paranoia, probleme respiratorii, iar pe termen lung pot duce chiar și la pierderi de memorie.

De teamă să nu aibă carențe de vitamina B12, multe persoane nici nu renunță bine la alimentele de origine animală, că încep imediat să ia suplimente sintetice, fără ca măcar să-și facă niște analize, înainte să treacă pe suplimentarea cu chimicale.

Carențele de B12 n-au nicio legătură cu regimul vegetarian, însă pot avea o foarte mare legătură cu consumul de carne. Doctorul Brian Clement spune că „cei mai mari consumatori de carne au cea mai mare incidență de deficiențe de B12”.

Și cea mai mare problemă tocmai aceasta este: nu prea exista consum, ci supra-consum de carne. Câți dintre cei care se alimentează tradițional nu sunt mari consumatori de carne? Câți dintre ei se limitează la maximum o bucată de carne, o dată sau de două ori pe săptămână?

Și atunci, care este soluția, în cazul în care analizele arată o carență de B12?

Deficiențele de Vitamina B12 se pot datora atât faptului că organismul nu-și mai fabrică singur această vitamină, cât și faptului că nu mai este capabil s-o absoarbă și s-o asimileze. Dacă organismul nu-si poate fabrica singur Vitamina B12, inseamna ca are o problema cu flora de bacterii bune din tractul gastro-intestinal.

Ce poți face pentru a restabili sănătatea florei gastro-intestinale?

- Renunță la consumul de produse de origine animală și al celor procesate (toate acestea, pe lângă faptul că aduc o grămadă de toxine în corp, pot să conțină o cantitate mare de B12 neutilizabila de corp, care însă îl va păcăli să nu-și mai fabrice singur această vitamină);

- Vitaminele sintetice nu pot oferi decât o rezolvare artificială, de moment a situației, nefiind nicidecum adevărata soluție la problemă. Dimpotrivă, îți determină corpul să nu mai producă singur vitamina B12, pentru că are asigurată o sursă externă.

 - Alimentatia vegatariana. Cea mai buna solutie la această problema este, desigur, cea naturală: o alimentație vegetală crudivora, singura în măsură să păstreze și să refacă echilibrul florei bacteriene benefice din organism. Pentru cele mai bune rezultate, consumă crudități în proporție de cel puțin 80%.

- Medicamentele. Toate medicamentele, dar în special antibioticele, pilulele contraceptive sau somnifere au efecte dezastruoase asupra organismului. Caută și folosește remedii naturale la problemele tale, nu false soluții chimice, care oricum nu tratează decât simptomele și, în timp, îți distrug starea de sănătate;

- Redu drastic consumul de alcool sau, în cazul ideal, renunță de tot la el. Alcoolul are efecte negative dramatice asupra florei bacteriene din sistemul gastro-intestinal. Nu e nevoie să consumi alcool, pentru a avea parte de vitamine și antioxidanți. Cel mai simplu e să mănânci, de pildă, strugurii sau orice alte fructe ca atare, dacă vrei doar beneficii, fără efecte secundare.

- Redu consumul de dulciuri concentrate (bomboane, torturi, prăjituri, etc.) și de băuturi acidulate, dulci afectează negativ sănătatea florei intestinale. Înlocuiește dulciurile procesate din comerț, cu dulciuri sănătoase vegane crude. Însă nici acestea nu se consumă zi de zi, ci o dată, de două ori pe săptămână. În rest, mănâncă zilnic fructe, pe cât posibil locale, ori de câte ori ți-e poftă pe ceva dulce. Fructele nu numai că nu îngrașă, dar mai mult, îți furnizează energie, ajută organismul să se detoxifice și îți satisfac de minune nevoia firească de dulciuri.

- Renunță la obiceiurile extrem de nocive, precum fumatul, care nu numai că strică echilibrul florei gastro-intestinale, dar îți periclitează enorm starea de sănătate.

Dacă organismul nu este capabil să absoarbă și să utilizeze Vitamina B12, pot exista două cauze:

- Consumul de carne, de lactate sau de alte produse procesate, care a dus la formarea unei plăci mucoide în tractul gastrointestinal. Doctorul Robert Morse scrie ca practic, în acest caz, pereții intestinului gros sunt acoperiți de o placă mucoidala, formată din clei, reziduuri, gluten și alte resturi rezultate din digestia alimentelor, care împiedică absorbția vitaminei B12.

Soluția? Renunță la aceste obiceiuri alimentare și vei elimina, în mod natural, placa mucoidală din corp.

- Dr. Călin Mărginean spune că absorbția Vitaminei B12 nu se va putea realiza în parametrii normali, dacă persoanei în cauză i-a fost tăiată o parte din stomac sau dacă are paraziți intestinali. În cazul în care stomacul a fost rezecat, nu mai poate produce „factorul intrinsec”, substanță necesară pentru legarea vitaminei și facilitarea absorbției sale în organism.

Există o singură soluție pentru a fi sănătosi și a ne asigura că asimilăm toate vitaminele și mineralele din alimentele consumate: schimbarea  obiceiurilor nesăntoase, care duc la carențe și boală. Putem să luăm toate medicamentele minune din lume, pană nu ne detoxificăm organismul,  tot nu vom rezolva nimic. Dimpotrivă.

Natura ne oferă toate medicamentele de care avem nevoie, pentru a fi sănătoși. Natura ne oferă adevărata soluție pentru sănătate, nu remediile sintetice temporare, care nu fac decât să mascheze simptomele, nicidecum să trateze cauza.

Articol preluat de pe http://www.rawlifestyle.ro/vitamina-b12/ preluat la randul sau de autoare din cartea "Sa trăim sănătos, fără toxine", de Robert Morse, Ed. Paralela 45, 2009. si din urmatoarele surse 1, 2, 3, 4 si 5

 

 

Mai multe articole