Cine nu s-a lasat sedus la un moment, de o dieta miraculosa? Cu rezultate rapide, kilograme pierdute peste noapte, dar cati dintre noi se gandesc sa ceara si parerea unui medic inainte de a incepe sa urmeze o astfel de dieta?

Daca cele mai multe diete, indiferent de metoda, sunt de fapt o "slabire" a echilibrului, cel putin in primele cateva luni. Aceasta eficienta relativa nu inseamna neaparat si sanatate, departe de ea. Pierderea in greutate realizata nu face numai mici umflaturi inestetice de grasime, dar, de asemenea, afecteaza si muschii si apa din organism. Deci, prin aplicarea de constrangeri si restrictii, aceste regimuri intense vor duce la o privare de calori, adesea foarte importante, care nu numai ca provoaca un efect "yo-yo" (dupa ce se tin cure de slabire repetate, organismul este slabit, iar la sfarsit apare ingrasarea), garantat, dar, de asemenea, pot sa apara si o multitudine de probleme de sanatate, si care nu sunt tratate ca fiind inofensive de catre adevaratii experti in nutritie.

Un yo-yo asigurat

Este o certitudine, ajungem sa pierdem in greutate mai repede atunci cand se face o dieta drastica, dezechilibrata sau "miraculosa", adica, de multe ori prin infometare. Cel putin la inceput, pentru ca, dupa cateva saptamani, nu veti pierde un gram, puteti castiga chiar si cu un mic excedent la solduri fata de cum erati la inceputul "regimului".

Acesta este fenomenul "yo-yo": este situatia cand trecem de la un regim la altul sau tinem un regim pentru o perioada mai lunga de timp fara sa adoptam si o dieta "normala", ajungand astfel la scaderea consumului de energie si la arderea mai lenta a caloriilor ajungand astfel sa se inmagazineze mai multe grasimi. Arderile noastre interne nu mai functioneaza la fel de bine, atunci cand revenim la un regim alimentar normal, ceea ce se intampla in urma frustrarilor si a rezultatelor dezamagitoare, si ajungem in final sa castigam mai multe kilograme decat am reusit sa dam jos.

Acesta este efectul yo-yo, si nu va ganditi ca este ceva trecator sau de moment, de aceea este bine sa slabiti incet si cel mai important sa schimbati grasimea in muschi. Doar asa veti avea rezultate de durata!

Apare o izolare sociala

Pentru o pierdere in greutate eficienta, ai nevoie de un program de acceptabilitate. Dar obligatiile si interdictiile acestor regimuri, controlarea permanenta a caloriilor, absorbtia de pulberi in plicuri, consumul exclusiv de supa nu au un efect tocmai bun asupra starii noastre de spirit. La revedere sociabilitate, servirea mesei cu familia, cu colegii sau cu prietenii, acestea vor fi doar exceptii pentru ca in acele momente apar cele mai multe tentatii. Astfel apare o indepartare de persoanele dragi si apropiate si intr-un final ajungeti sa fiti mai stresata decat erati inainte. Puteti spune buna ziua ingestiei rapide, frustrarii, acceptarii singuratatii si chiar ajungeti sa va complaceti cu suprapoderabilitatea intr-un final (daca aceasta chiar exista).

Deficientele de micronutrienti apar in lant

Marginalizarea multor grupe de alimente, pentru ca in practica aceste regimuri asta presupun (consumul exclusiv de preparate complet degresate sau indepartarea de grasime, ulei sau unt), pot duce la aparitia de deficiente de vitamine, inclusiv cele din grupul B (de la excluderea de alimente care contin amidon si carne) sau cele cunoscute ca solubile in grasimi (A, D si E). Exista, de asemenea, si frecvente deficiente de minerale, cum ar fi magneziu (care se gaseste in cea mai mare parte in alimentele cu continut energetic mare, cum ar fi ciocolata, legumele uscate si bananele) si oligoelemente (fier, cupru si zinc, deoarece acestea se gasesc in produsele de origine animala care sunt complet evitate pentru prea mult timp).

Deci, starea de nervozitate si oboseala fizica, probleme ale pielii si ale parului sau ameteli sau scaderea sistemului imunitar impotriva multor boli sunt reactii destul de frecvente in randul persoanelor obisnuite cu aceste pseudo regimuri.

Carentele de acizi grasi esentiali sunt frecvente

dieta sanatoasaNu trebuie sa uitam, ca desi lipidele sau grasimile sunt nutrientii cei mai bogati in calorii (1 g aduce 9 kcal fata de doar 4 kcal pentru aceeasi cantitate de zahar), substantele lipidice sunt esentiale pentru functionarea corecta a organismului. Unele sunt, de asemenea, de mare ajutor, cum ar fi Omega 3 pentru faimoasa functionarea si formarea a membranelor celulare, inclusiv cele cerebrale. Regimurile prea restrictive sau cele care se bazeaza pe cat mai putina cantitate nutritiva din grasimi sunt adesea surse de probleme cu memoria, de concentrare si chiar de depresie si pot duce chiar la probleme de inima, pentru ca nu aduc aceste elemente de protectie.

Slabiciune musculara

Mai mult decat atat, atunci cand aportul caloric este prea mic, organismul este obligat sa gaseasca "combustibilul" zilnic de energie din propriile sale rezerve, unele de grasime (mai bine spus din rezervele de grasime), dar, de asemenea, si din cele de proteine, pentru a face impreuna cu aminoacizii glucoza, care lipseste foarte mult intr-o dieta restrictiva. Deci, avand in vedere ca proteinele reprezinta cea mai mare parte din structura moleculelor care formeaza fibrele musculare, muschii tind sa se topeasca pe timpul dietelor scazute in calorii. Si cum muschii reprezinta masa activa a corpului, un deficit de proteine ajunge sa ne faca sa ne deplasam mai greu si, de asemenea, sa ramanem mai "rigizi". Observam adesea o oboseala fizica intensa si o epuizare dupa cel mai mic efort (reducerea consumului de calorii, scade astfel sansele de a pierde in greutate). Cum muschii sunt, de asemenea, implicati in mentinerea articulatiilor iar proteinele se gasesc in formarea scheletului, pot sa apara perturbatii musculo-scheletice (riscul de fractura) si astfel fracturile sunt mai frecvente.

Semne reale de malnutritie

"Recomandari pentru diagnosticarea, prevenirea si tratarea obezitatii", publicat de AFERO (Asociatia Franceza pentru Studii si Cercetari de Obezitate) reaminteste pericolele nutritionale ale dietelor scazute in calorii (mai putin de 1200 kcal / zi). Un consum mult sub mediul nevoilor calorice pot sa afecteze functiile de baza ale organismului (metabolismul de baza, adica minimul vital pentru a face inima sa bata, ficatul sa functioneze, rinichii sa filtreze ). Iar aceste regimuri pot determina aparitia denutritiei, malnutritiei, problemelor la inima, (tahicardie, hipotensiune arteriala ...), pierdere a masei osoasa, cu deficiente grave, cu ameteli.

Un risc recunoscut de infertilitate

La conferinta "Femeile si nutritia", organizat de Centrul pentru Studii de Cercetare a Nutritie si Informare (Cerin), in octombrie 2000, oamenii de stiinta au subliniat ca, prin dieta, femeile au din ce in ce mai multe probleme atunci cand se hotarasc sa faca un copil. Din cauza restrictiilor pe care le presupune o dieta, pur si simplu se pierde echilibrul sistemului hormonal si se declanseaza tulburari de ovulatie. Aceasta intrerupere a productiei de hormoni sexuali este, cu siguranta, o urmare a scaderii grasimii corporale si care determina incetarea menstruatiei (amenoree).

O dieta prea restrictiva, in cele din urma determina organismul sa intre in "hibernare", pentru a salva rezervele metabolice. Aceasta este o metoda a organismului de a salva din rezervele de grasime pentru supravietuirea sa si care perturba producerea de hormoni sexuali. In mod similar, pentru femeile care doresc sa ramana insarcinate, in ciuda restrictiilor impuse de dieta, nu trebuie sa uite faptul acest deficit caloric la care se supune poate sa afecteze copilul prin retard al cresterii intrauterine. De aceea viitoarele mamici este bine sa buna in balanta ce este mai important pentru ele, aspectul fizic sau sanatatea viitorului bebelus.

Tulburari psihice

O infometare pe o perioada lunga de timp poate duce la deficiente fizice grave si importante, dar, de asemenea poate avea si consecinte psihologice care sunt la fel de ingrijoratoare si, din pacate, la fel de frecvente. Pentru a realiza o pierdere in greutate ideala, care de multe ori se refera la un sistem de asa-numita imaginea corporala ideala, dar care nu corespunde cu "realitatea genetica", multi oameni, in special femeile, incearca sa adopte acele diete care nu au mai nimic de mancare ( cuvantul grecesc "diaita" inseamna "stil de viata"), prin urmare aceste diete presupun un stil de viata cu cat mai putina mancare.

Acestea au, de multe ori, un continut extrem de restrictiv vis-a-vis de dieta, si in care senzatiile de placere, gust, foame si satietate sunt complet excluse, trebuie sa uiti ca iti este foame, sau cel putin sa iti induci ideea ca nu iti este foame, nu iti mai satisfaci poftele, deoarece atunci cand simti o placere gustativa va aparea si sentimentul de vinovatie. Femeile sunt astfel supuse la un derapaj incontestabil (stres, anxietate, iesiri, tentatii), in care vor manca mai mult. Riscul de a intra intr-o spirala de esec in cazul in care derapajele sunt cu experienta in suferinte suplimentare este cat se poate de real.

Multe tulburari de alimentatie (bulimie, anorexie, ortorexie, mancatul compulsiv, pofte, gustari), sunt rezultatul unor astfel de diete restrictive! Aceste diete sunt, desigur, interzise pentru femeile gravide sau mamele care alapteaza, copii si adolescenti in crestere si persoane cu boli cronice (cardiovasculare, insuficienta, insuficienta renala) .

Un regim alimentar personalizat, recomandat de un medic nutritionist si o activitate fizica regulata sunt un mod mult mai sigur, mai eficient (si cu rezultate vizibile in viitor), decat o infometare ghinuitoare si care nu iti face decat rau. Este adevarat ca orice femeie isi doreste sa arate bine, sa fie seducatoare si sa aiba o silueta de invidiat, dar inainte de toate cel mai important lucru este sa fie sanatoasa. Asa ca nu va jucati cu sanatatea voastra!

 

MOBILE //PArenting ADS vers 2019 300x250_4

Mai multe articole