Proiect în premieră în instituțiile de învățământ gălățene, pentru integrarea școlară a copiilor cu autism
Asociația de Sprijin pentru Părinți și Copiii cu Autism – APCA Galați va derula în...
In ultima perioada auzim tot mai des in media informatii despre copiii cu dizabilitati din Romania, lucru care nu poate fi decat un pas inainte in directia constientizarii si ameliorarii situatiei lor. Dizabilitatile de care poate suferi o persoana sunt variate din punctul de vedere al cauzelor, al ariilor afectate, al probabilitatii de recuperare si al severitatii.
In acest articol vom descrie pe scurt acele categorii de tulburari care afecteaza mai multe domenii de dezvoltare a copilului si care necesita concomitent mai multe interventii psihosociale. Ulterior, vom scrie cateva cuvinte despre interventiile psihosociale care contribuie la recuperarea acestor copii. Nu vom face referire la tratamentele medicale.
Conform IDEA (Individuals with Disabilities Education Act din SUA), dizabilitatile sunt clasificate in 14 categorii; vom descrie 4 dintre aceste categorii si tipurile de terapii aferente: tulburarea de spectru autist, intarzierea globala in dezvoltare, leziunile cerebrale traumatice si dizabilitatile multiple.
Tulburarea de spectru autist este o tulburare neurologica ce afecteaza abilitatea unui copil de a comunica, de a se juca si de a interactiona cu altii. Persoanele afectate prezinta urmatoarele caracteristici, evidente pana la varsta de 3 ani: probleme de comunicare, dificultati in relationarea cu oamenii, manipularea neobisnuita a jucariilor sau a altor obiecte, dificultatea de a se adapta la schimbari in rutine, miscari sau comportamente repetitive.
Copilul cu intarziere globala in dezvoltare nu are achizitiile pe care le au alti copii de varsta lui, din punct de vedere al dezvoltarii fizice, mentale, socio-emotionale, al dezvoltarii comunicarii si autoingrijirii. Totodata, intarzierea in dezvoltare nu este explicata de un sindrom sau o boala cunoscuta (cum ar fi Sindromul Down).
Leziunile cerebrale traumatice se refera la ranirea creierului de catre o forta fizica externa. La copii, ele pot avea drept efecte dizabilitatea functionala totala sau partiala si afectarea psihosociala a copilului (deficite motorii, de limbaj, deficite cognitive, senzoriale sau perceptuale). Ele nu sunt acelasi lucru cu leziunile cerebrale congenitale, degenerative sau produse la nastere.
Deseori, nu se cunoaste cauza pentru care un copil are dizabilitati multiple (dizabilitate intelectuala si afectarea auzului sau a vazului; dizabilitate mentala si fizica; diverse tulburari genetice).
Cu toate ca in cazul dizabilitatilor nu vorbim despre vindecare, copiii afectati integrati in programe complexe de recuperare fac progrese care sa le permita, unora dintre ei, sa duca o viata aproape independenta ca adulti. Prognosticul difera mult de la tulburare la tulburare, dar si de la caz la caz. Unele dintre dizabilitatile descrise mai sus se asociaza si cu boli fizice care ingreuneaza recuperarea. Asadar, in aceste cazuri, interventiile de care beneficiaza copiii se intind deseori pe mai multi ani sau chiar toata viata.
Un asemenea program presupune interventii diferite (altele decat cele medicale) care au drept scop dezvoltarea abilitatilor copilului pe arii specifice de dezvoltare:
Educarea si sustinerea emotionala a familiei copilului cu nevoi speciale sunt la fel de importante pentru evolutia favorabila a acestuia. Pentru el si pentru familia lui, terapiile devin un mod de viata la care este necesar sa se adapteze.
Un centru de recuperare unde copiii prescolari cu dizabilitati au parte zilnic atat de terapii individuale, cat si in grup, este centrul deschis de Asociatia Covorasul Fermecat. Aici se ofera si servicii de consiliere a familiei, intrucat, deseori, parintii reprezinta catalizatorul progreselor pe care le fac copiii integrati intr-un program multidisciplinar de recuperare.
Draganescu Claudia – psiholog clinician si psihoterapeut