Sahul: de la hobby la materie de studiu
Sahul este deja materie de studiu in 30 de tari din lume, cum ar fi Venezuela,...
Până la vârsta de 2 ani mulţi copii pot debloca şi naviga cu usurinta pe ecranele telefoanelor si tabletelor, schimbând aplicaţiile aproape la fel de bine ca părinţii lor, sugerează un mic studiu irlandez.
Aceasta se întâmplă datorită utilizării atât de răspândite a smartphone-urilor şi tabletelor chiar şi la copii mai mici, de un an şi faptului că majoritatea părinţilor au pe dispozitivele lor smart aplicaţii şi jocuri specifice pentru copiii mici. "Joaca tradiţională a copiilor mici se schimbă rapid şi dispozitivele cu touch screen devin cea mai frecvent utilizată "jucărie" pentru mulţi copii", spune Deirdre Murray, cercetător pediatru la University College Cork din Irlanda. "Dacă e bine sau rău pentru dezvoltarea copiilor rămâne de văzut şi poate depinde foarte mult de modul în care copiii folosesc aceste aplicaţii, de cât de mult timp petrec în faţa acestor mici ecrane şi de cât de mult ajută tehnologia pe copii să se integreze în lumea din jurul lor", spune Murray.
"Trecerea de la televiziunea pasivă la aplicaţii interactive este, probabil, un lucru bun. Dar copiii învaţă cel mai bine când adulţii interacţionează cu cei în joacă şi învăţare, indiferent de jucărie", mai spune Murray.
Pentru a evalua cu vor fi aceşti copii high-tech, Murray şi colegii săi au urmărit 82 de părinţi şi copii cu vârstă de 1-3 ani timp de 5 luni în 2014. Majoritatea repondenţilor - 82% - aveau un smartphone sau o tabletă şi 87% din acestea erau lăsate şi copiilor pentru joacă. Copiii ajung să se joace cu aceste aparate circa 15 minute, în medie, pe zi şi circa 2/3 din ei au propriile lor aplicaţii pe smartphone-ul sau tableta părinţilor. 9 din 10 din părinţii care aveau o tabletă sau smartphone au declarat că copiii lor puteau naviga, jumătate au raportat că cei mici nu pot debloca ecranul şi circa 2/3 au spus că cei mici caută anumite aspecte de pe ecranul tactil al aparaturlui.
Pentru că acest tip de ecrane par atât de simple, mulţi copii mici pot să le folosească aşa încât aceste aparate ar putea fi utile în evaluarea sau ajutarea dezvoltării, spun cercetătorii într-un raport pregătit pentru publicare în Archives of Disease in Childhood. Tehnologia ar putea ajuta, de asemenea, pentru comunicarea non-verbală a copiilor care au anumite afecţiuni cognitive sau de dezvoltare, mai sugerează autorii.
Studiul nu a evaluat potenţialele beneficii sau riscuri ale utilizarii dispozitivelor cu touch screen şi nici nu a evaluat ce tipuri de aplicaţii sau jocuri ar fi cele mai bine să fie evitate de către copii. "Dar rezultatele reflectă o realitate a parenting-ului în era digitală", spune Dr. Larry Rosen, de la California State University Dominguez Hills. "Parenting-ul este dificil şi educarea unui copil de 2 ani, capacitatea de a-i atrage atenţia pentru perioade de timp cu tenhologie touch screen simplă este, pentru mulţi părinţi, un dar", mai spune el.
Mulţi medici, totuşi, recomandă părinţilor, la fel ca şi American Academy of Pediatrics, să evite folosirea ecranelor înaintea vârstei de 2 ani pentru că se pare că interferă cu învăţarea şi dezvoltarea limbajului. Aceste recomandări sunt însă de dinaintea inventării smartphone-ului şi a tabletelor. "Cred că aceste recomandări nu-şi mai au locul", spune dr. Rosen. Mai degrabă părinţii care lasă copiii să folosească aceste dispozitive ar trebui să se concentreze să se asigure că cei mici folosesc telefonul si tableta cu moderratie şi folosirea lor nu fură din timpul de joacă al copiilor cu persoanele din jur. De asemenea, trebuie să ia în considerare 3 lucruri atunci când folosesc tablete sau telefoane împreună cu copiii lor: "Mai întâi, aplicaţia trebuie să fie educaţională. În al doilea rând, trebuie să implice timp de joacă cu părinţii iar în al treilea rând să nu fie folosite peste 30 de minute şi să fie urmate de joc interactiv creativ", spune dr. Rosen.
Sursa: http://www.medscape.com/viewarticle/856345
Tradus de BABY CARE SIBIU